روایت‌نگاری چالش‌های توسعه مدیریت مقصد گردشگری هوشمند (مورد مطالعه: مشهد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری جغرافیای انسانی، سیاستگذاری در نظام برنامه‌ریزی روستایی، گروهجغرافیای انسانی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی

2 دانشجوی دکتری، جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، گروه جغرافیای انسانی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه/ محقق اردبیلی، اردیبل، ایران

3 کارشناسی، مدیریت جهانگردی، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، نیشابور، ایران.

10.22080/tmhr.2024.26919.1005

چکیده

زمینه و هدف: توسعه سریع فناوری در گردشگری و ظهور گردشگری هوشمند، توجه مدیران و سیاستگذاران مقصدها را به فرصت‌هایی جلب کرده است که از تطبیق راهبرد هوشمند در مقصدهای گردشگری ایجاد می‌شود. بر این اساس، گونه‌شناسی جدیدی برای مقصدها پدیدار شده که به آن مقصد هوشمند گردشگری اتلاق می‌شود. بر این اساس، هدف پژوهش روایت‌نگاری چالش‌های توسعه مدیریت مقصد گردشگری هوشمند در مشهد است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و دارای ماهیت تفسیری و تحلیلی و از لحاظ روش در گروه پژوهش‌های کیفی قرار دارد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش روایت‌نگاری ( با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA ) و روش دلفی استفاده شده است.
یافته‌ها: تحلیل روایت‌های متخصصان، در خصوص چالش‌های توسعه مدیریت مقصد گردشگری هوشمند در مشهد، 7 مضمون سازمان‌دهنده شامل (عدم نظام یکپارچه جهت مدیریت و بازاریابی مقصد گردشگری در مشهد، فشارهای سیاسی، سیستم متمرکز توسعه، محصولات مقصد گردشگری، قوانین نادرست، فرهنگ و آموزش، کمبود امکانات مالی) و 32 مضامین پایه را نشان داده است. سپس بر اساس روش دلفی، اختلاف میانگین فازی‌زدایی در دو مرحله نظر‌سنجی از حد آستانه کمتر شده، و از دیدگاه خبرگان چالش‌های مطرح شده مورد تایید قرار گرفت.
نتیجه‌گیری و پیشنهادات: شناسایی چالش‌های مطرح شده در پژوهش حاضر علاوه بر آن که مزیت رقابتی را در ناحیه مشهد ایجاد می‌کند، از تداخل مسئولیت‌ها و شکاف‌ها جلوگیری می‌کند، و با ایجاد فرهنگ گردشگری در مقصد منجر به افزایش درآمد گردشگری می‌گردد، و در نهایت اگر با برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت مقصد گردشگری چالش‌ها رفع گردند، توسعه پایدار محقق می‌گردد و این اطمینان را می‌دهد که پایداری اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی مقصد حفظ شود.

کلیدواژه‌ها


دشت لعلی، زهرا. علیقلی، منصوره. نوربخش، سید کامران. 1399. ارائه الگوی کاربردی گردشگری هوشمند در مناطق شهری، مطالعه موردی: شهر اصفهان. فصل‌‌نامه گردشگری شهری. دوره 7. شماره 2: 141-121.https://journals.ut.ac.ir/article_78119.html
بخشم، میلاد. حسین‌‌پور، مهدی. آینه، معصومه. 1402. ارائه الگوی راهکارهای ماندگاری گردشگری با رویکرد کاربردهای فناورانه اینترنت اشیا در شهر کرمانشاه. دوماه‌‌نامه بررسی‌‌های بازرگانی. سال 21. شماره 121: 37-54.  https://barresybazargani.itsr.ir/article_701488.html
تردست، ز. بیکی، پ. 1397. ارزیابی کیفیت اجزای مقصد گردشگری شهری از جنبه مدیریت مقصد (مطالعه موردی: آرامگاه فردوسی، شهر توس). مجله گردشگری شهری. 5 (1): 68-53. https://jut.ut.ac.ir/article_65852.html
رسال ور، ناصر. پناهی، علی. ولی‌‌زاده، رضا. 1400. ارزیابی پیشران‌‌های تأثیرگذار بر تحقق مدیریت سیستمی گردشگری با تأکید بر حکمروایی خوب، مطالعه موردی: کلان شهر تبریز. مجله گردشگری شهری. 8 (3): 33-18. http://ensani.ir/fa/article/480922
رضایی سرخایی، سایبانی، حمیدرضا. سوادی، مهدی. 1401. تدوین مدل مدیریت مقصد گردشگری با تأکید بر ورزش‌‌های ساحلی مطالعه موردی: شهرهاس ساحلی هرمزگان. مجله گردشگری شهری. دوره 9. شماره 1.https://jut.ut.ac.ir/article_87224.html
سلجوقی، سینا.، تبریزی، نازنین.، و رمضانزاده لسبوئی، مهدی.1401. آسیب‌‌شناسی مدیریت مقصد گردشگری در مناطق بیابانی (نمونه موردی: شهرستان بافت). مطالعات جغرافیایی مناطق خشک. 14 (54): 96-67. https://jargs.hsu.ac.ir/article_171572.html
عباسی سورکی، فاطمه. شیخی، احمدرضا. م نوری زمان‌‌آبادی، هدایت اله. 1401. شناسایی و تحلیل موانع گذار از ساختارهای سنتی به بستر هوشمند در مقاصد گردشگری روستایی بخش بن رود شهرستان اصفهان. مطالعات توسعه پایدار شهری و منطقه‌‌ای. دوره 3. شماره 7: 67-44. https://ensani.ir/fa/article/506179
غفوریان، مهسا. 1402. راهبردهای تحقق گردشگری هوشمند در شهر مشهد با رویکرد سناریونویسی. فصل‌‌نامه آینده‌‌پژوهی شهری. دوره 3. شماره 1: 29-1. https://uf.zahedan.iau.ir/article_701983.html
قاسم‌‌نژاد، زینب. مجیدی قهرودی، نسیم. جلیلوند، محمدرضا. 1400. بررسی چالش‌‌های توسعه گردشگری دیجیتال مطالعه موردی: شهر تهران. فصل‌‌نامه گردشگری شهری. دوره 8. شماره 3: 90-79.https://jut.ut.ac.ir/article_84127.html
کروبی، مهدی. ضیائی، محمود. محمودزاده، سید مجتبی. پویان‌‌زاده، نسترن. 1401. الگوی مدیریت ازدحام گردشگران در مقصدهای ساحلی مازندران مبتنی بر گردشگری هوشمند. مجله جغرافیا و توسعه ناحیه‌‌ای. سال 20. شماره 4. شماره پیاپی 41.https://jgrd.um.ac.ir/article_43428.html
Almobaideen, W., Krayshan, R., Allan, M., & Saadeh, M. (2017). “Internet of Things: Geographical Routing based on healthcare centers vicinity for mobile smart tourism destination”. Technological Forecasting and Social Change, 123, 342–350.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0040162517305292
Buhalis, D. & Foerste, M. (2015) SoCo Mo marketing for travel and tourism: empowering cocreation of value, Journal of Destination Marketing and Management, Vol.4, No.3, pp.151–161.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212571X15000207
Buhalis, Dimitrios. & Law, Rob. (2008) Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet-The state of Tourism research, Tourism management, Vol.29, No.4, pp.609-623.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261517708000162
Bulchand-Gidumal, J, (2022), Post-COVID-19 recovery of island tourism using a smart tourism destination framework, Journal of Destination Marketing & Management, Volume 23, March 2022, 100689.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212571X22000014
Buonincontri, P., & Micera, R. (2016). “The experience co-creation in smart tourism destinations: a multiple case analysis of European destinations”. Information Technology of Tourism, 16(3), 285–315.https://link.springer.com/article/10.1007/s40558-016-0060-5
Del Vecchio, P., Mele, G., Ndou, V., & Secundo, G. (2018). “Creating value from Social Big Data: Implications for Smart”. Information Processing and Management, 54(5), 847–860.https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306457316307270
Gretzel, U. & Fesenmaier, D. R. & O’Leary, J. T. (2006). The transformation of consumer behavior. In Buhalis, D. and Costa C (Eds), Tourism Business Frontier, Oxford, UK: Elsevier. https://www.researchgate.net/publication/235356000_The_transformation_of_consumer_behaviour
Gretzel, Ulrike. 2021. The Smart DMO: A new step in the digital transformation of destination management organizations. European Journal of Tourism Research 30:3002.10.54055/ejtr.v30i.2589
Jackman, M. & Lorde, T. & Naitram, S. & Greenaway, T. (2020) .Distance matters: the impact of physical and relative distance on pleasure tourists' length of stay in Barbados, Annals of Tourism Research, No.80, pp.102794. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160738319301513
Lamsfus, Carlos. & Martin, David. & Alzua-Sorzabal, Aurkene. & Torres-Manzanera, Emilio. (2015). Smart tourism destinations: An extended conception of smart cities focusing on human mobility, Springer International Publishing, Germany.https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-14343-9_27
Lozano-Oyola, M. & Javier Blancas, F. & González, M. & Caballero, R. (2019). Sustainable tourism tags to reward destination management, Journal of Environmental Management, Vol. 250, No. 3, pp. 1-11.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31472380/
Marchiori, E., & Cantori, L. (2015). “The role of prior experience in the perception of a tourism destination in user-generated content”. Journal of Destination Marketing and Management, 4(3), 194-201. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212571X15000323
Morgan, M. O., Okon, E. E., Emu, W. H., Olubomi, O. I. E., & Edodi, H. U. (2021). TOURISM MANAGEMENT: A PANACEA FOR SUSTAINABILITY OF HOSPITALITY INDUSTRY. Geo Journal of Tourism and Geosites, 37(3), 783-791. http://dx.doi.org/10.30892/gtg.37307-709.
Perles Ribes, J. F., & Ivars-Baidal, J. (2018). Smart sustainability: A new perspective in the sustainable tourism debate. Investigaciones Regionales – Journal of Regional Research, 42, 151–170, 2018. http://hdl.handle.net/10017/37189
Romagosa, F. (2020). The COVID-19 crisis: Opportunities for sustainable and proximity tourism. Tourism Geographies, 22(3), 690–694.https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1763447.
Roxas, F. M. Y., Rivera, J. P. R., & Gutierrez, E. L. M. (2020). Framework for creating sustainable tourism using systems thinking. Current Issues in Tourism, 23(3), 280–296.https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1534805.
Tribe, J., & Mkono, M. (2017). “Not such smart tourism? The concept of e-lienation”. Annals of Tourism Research, 66, 105–115.https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S016073831730097X
Tussyadiah, I. (2020). A review of research into automation in tourism: Launching the Annals of Tourism Research Curated Collection on artificial intelligence and robotics in tourism. Annals of Tourism Research, 81, 102883.https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102883.
Wang, D. & Li, R. & Li, Y. (2013). China’s smart tourism destination initiative: A taste of the service-dominant logic, Journal of Destination Marketing &Management, Vol.2, pp.59–61.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212571X13000231
Wang, X., Li, X. R., Zhen, F., & Zhang, J. (2016). “How smart is your tourist attraction? Measuring tourist preferences of smart tourism attractions via a FCEM-AHP and IPA approach”. Tourism Management, 54, 309-320.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261517715300571
Xiang, Z. & Fesenmaier, D. R. (2017). Big Data Analytics, Tourism Design and Smart Tourism. In Z. Xiang & D. R. Fesenmaier (Eds.) , Analytics in Smart Tourism Design, Switzerland: Springer. https://www.researchgate.net/publication/309092880_Big_Data_Analytics_Tourism_Design_and_Smart_Tourism
Zhang, L. & Li, N. & Liu, M. (2012). The concept and theoretical system of smart tourism, Tourism Tribune, Vol.27, No.5, pp.66-73.
Zhu, W., Zhang, L., & Li, N. (2014). Challenges, function changing of government and enterprises in Chinese smart tourism.m. In Xiang, Z. & Tussyadiah, I. (Eds.). Short paper proceedings of the ENTER 2014 Conference on Information and Communication Technologies in TourismRetrieved from http://ertr.tamu.edu/enter-2014-volume-4- research-note.