چشمانداز
نشریه پژوهش های بازاریابی گردشگری و میهمان نوازی، مقالاتی را با چشمانداز بنیادی، کاربردی و توصیفی-تحلیلی منتشر میکند. حوزه موضوعی مجله بازاریابی با محوریت ارکان و عناصر گردشگری و میهمان نوازی است. بروندادهای نشریه حاضر، در قالب مقالات مستخرج از مطالعات نظری و میدانی، در تدوین برنامهها و سیاستهای مرتبط با توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری کشور موثر است و در تحقق رسالت دانشگاه در حوزه انتقال، انتشار و کاربست دانش در حل مسائل و مشکلات صنعت گردشگری کشور، راهگشا خواهد بود.
اهداف
هدف اصلی از انتشار نشریه پژوهش های بازاریابی گردشگری و میهمان نوازی، در واقع پاسخی است به این دغدغه، که ارائه و بررسی مسائل، مشکلات، پرسش ها و چالش های مهم نظری و علمی مطرح در عرصه بازاریابی گردشگری در جهان پویا و در تحول پرشتاب امروزی، و فعالیّت و تأمل پژوهشگرانه به منظور پاسخ یابی برای آنها، در چهارچوب کارویژۀ یک نشریۀ تخصصی، علمی و پژوهشی انسجام و برونداد یابد. امیدواریم با جلب توجه پژوهشگران به موضوعات روز، تاثیرگذاری نشریه را در سطوح مختلف ارتقاء بخشیم. از این رو، اهداف نشریه با رویکرد "ارتقای وضع موجود و رسیدن/ماندن در وضع مطلوب" در حوزه ی بازاریابی گردشگری و میهمان نوازی عبارتند از:
- هستی شناختی: ایده پردازی، بسترسازی، جریان سازی و گفتمان سازی؛
- معرفت شناختی: نظریه آزمایی و نظریه پردازی؛
- روش شناختی: بسط و کاربست روش ها، ابزارها و روش شناسی های موجود و معرفی روش ها، ابزارها و روش شناسی های جدید با ماهیت کمّی، کیفی و آمیخته؛
- ارزش شناختی: اصالت محوری، نوآوری، مسئله محوری و بومی سازی در پژوهش ها؛
- شبکه سازی: فراتر از محدوده ی رشته علمی گردشگری و هم افزایی میان رشته ای.
موضوعات پیشنهادی
با توجه به تحولات نظری و کاربردی قابل ملاحظه در عرصه گردشگری، اهمیت فزاینده صنعت گردشگری و میهمان نوازی برای اقتصاد ایران و گسترش پژوهش های بازاریابی گردشگری و میهمان نوازی در چارچوب پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری به نویسندگان و محققان محترم توصیه می شود مقالات ارزشمند خود را در موضوعات زیر تهیه و ارسال نمایند:
|
رویکرد
|
حوزه
|
موضوع
|
|
بازاریابی گردشگری
|
مدیریت تقاضا
|
- نگرش و رفتار مصرفکننده
- کیفیت خدمات، رضایتمندی و وفاداری مشتریان
- پیش بینی تقاضا
- بخش بندی و هدف گذاری بازار
- ...
|
|
مدیریت عرضه با تاکید بر بازاریابی گردشگری
|
- مدیریت تبلیغات، ترفیع و ارتباطات یکپارچه
- طرح های قیمت گذاری محصولات و خدمات
- مدیریت محصول
- مدیریت نام و نشان تجاری (برند)
- مشتری مداری
- رقابت پذیری
- کسب و کارها و کارافرینی
- مدیریت فناوری، سیستم های اطلاعاتی و هوشمندسازی و بازاریابی گردشگری
- مدیریت شبکه ها/رسانه اجتماعی و فضای مجازی و بازاریابی گردشگری
- نوآوری و بازاریابی گردشگری
- مدیریت بحران و خطر (تاب آورسازی و روییتن سازی کسب و کارها) و بازاریابی گردشگری
- اخلاق و مسئولیت اجتماعی و بازاریابی گردشگری
- ...
|
|
خدمات و
گونه ها
|
- حمل و نقل و بازاریابی گردشگری
- اقامت و بازاریابی گردشگری
- تشریفات و پذیرایی و بازاریابی گردشگری
- گشت پردازی و خدمات سفر و بازاریابی گردشگری
- واسطه ها و راهنمای گشت و بازاریابی گردشگری
- صنایع دستی و سوغات و بازاریابی گردشگری
- گونه های گردشگری و بازاریابی گردشگری
- ...
|
|
سایر
|
- بازاریابی اسلامی
- بازاریابی سبز و زیست محیطی
- بازاریابی و توسعه پایدار
- ژئومارکتینگ
- نقش آفرینی زنان و بازاریابی گردشگری
- خط مشی گذاری، سیاستگذاری و قوانین و بازاریابی گردشگری
- جهانی شدن و بازاریابی گردشگری
- تحقیقات بازار: کاربرد تکنیک های دادهکاوی و هوش مصنوعی، تکنیکهای تحلیلی، مدلسازی و شبیهسازی و تجربیات موردی
- ...
|
|
بازاریابی میهمان نوازی
|
- میهمان نوازی در اسناد تاریخی
- کنش و برهمکنش میزبان-میهمان در میهمان نوازی
- الگوی میهمان نوازی در (حمل ونقل، اقامت، تشریفات و پذیرایی، گشت ها و راهنمایی)
- کاربست مبانی و اصول میزبانی و میهمان نوازی ایرانی
- کاربست مبانی و اصول میزبانی و میهمان نوازی اسلامی
- کاربست الگوی میهمان نوازی اقوام ایرانی (روستایی-عشایری) و غیرایرانی
- مطالعه ی تطبیقی میهمان نوازی
- ...
|
*** نشریه ی پژوهش های بازاریابی گردشگری و میهمان نوازی به چاپ مقالاتی که فراتر از محدوده ی رشته علمی گردشگری بوده و میان رشته ای باشند نیز تمایل ویژه دارد.