اهداف و چشم انداز

چشم‌انداز

نشریه پژوهش­ های بازاریابی گردشگری و میهمان­ نوازی، مقالاتی را با چشم‌انداز بنیادی، کاربردی و توصیفی-تحلیلی منتشر می‌کند. حوزه موضوعی مجله بازاریابی با محوریت ارکان و عناصر گردشگری و میهمان ­نوازی است. برون­داد‌های نشریه حاضر، در قالب مقالات مستخرج از مطالعات نظری و میدانی، در تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های مرتبط با توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری کشور موثر است و در تحقق رسالت دانشگاه در حوزه انتقال، انتشار و کاربست دانش در حل مسائل و مشکلات صنعت گردشگری کشور، راهگشا خواهد بود.

 

 

اهداف

هدف اصلی از انتشار نشریه پژوهش های بازاریابی گردشگری و میهمان نوازی، در واقع پاسخی است به این دغدغه، که ارائه و بررسی مسائل، مشکلات، پرسش­ ها و چالش ­های مهم نظری و علمی مطرح در عرصه بازاریابی گردشگری در جهان پویا و در تحول پرشتاب امروزی، و فعالیّت و تأمل پژوهشگرانه به منظور پاسخ یابی برای آنها، در چهارچوب کارویژۀ یک نشریۀ تخصصی، علمی و پژوهشی انسجام و برون­داد یابد. امیدواریم با جلب توجه پژوهشگران به موضوعات روز، تاثیر­گذاری نشریه را در سطوح مختلف ارتقاء بخشیم. از این رو، اهداف نشریه­ با رویکرد "ارتقای وضع موجود و رسیدن/ماندن در وضع مطلوب" در حوزه­ ی بازاریابی گردشگری و میهمان ­نوازی عبارتند از:

  • هستی ­شناختی: ایده­ پردازی، بسترسازی، جریان­­ سازی و گفتمان­ سازی؛
  • معرفت­ شناختی: نظریه ­آزمایی و نظریه­ پردازی؛
  • روش­ شناختی: بسط و کاربست روش ­ها، ابزارها و روش ­­شناسی ­های موجود و معرفی روش ­ها، ابزارها و روش ­­شناسی ­های جدید با ماهیت کمّی، کیفی و آمیخته؛
  • ارزش ­شناختی: اصالت­ محوری، نوآوری­، مسئله­ محوری و بومی ­سازی در پژوهش ­ها؛
  • شبکه‌ سازی: فراتر از محدوده­ ی رشته علمی گردشگری و هم ­افزایی میان­ رشته ­ای.

 

موضوعات پیشنهادی

با توجه به تحولات نظری و کاربردی قابل ملاحظه در عرصه گردشگری، اهمیت فزاینده صنعت گردشگری و میهمان­ نوازی برای اقتصاد ایران و گسترش پژوهش های بازاریابی گردشگری و میهمان­ نوازی در چارچوب پایان­ نامه ­های کارشناسی ارشد و رساله ­های دکتری به نویسندگان و محققان محترم توصیه می ­شود مقالات ارزشمند خود را در موضوعات زیر تهیه و ارسال نمایند:

 

رویکرد

حوزه

     موضوع

بازاریابی گردشگری

مدیریت تقاضا

  • نگرش و رفتار مصرف‌کننده
  • کیفیت خدمات، رضایتمندی و وفاداری مشتریان
  • پیش ­بینی تقاضا
  • بخش­ بندی و هدف­ گذاری بازار
  • ...

مدیریت عرضه

  • مدیریت تبلیغات، ترفیع و ارتباطات یکپارچه
  • طرح ­های قیمت­ گذاری محصولات و خدمات
  • مدیریت محصول
  • مدیریت نام و نشان تجاری (برند)
  • مشتری‌ مداری
  • رقابت ­پذیری
  • کسب­ و کارها و کارافرینی
  • مدیریت فناوری، سیستم ­های اطلاعاتی و هوشمندسازی
  • مدیریت شبکه ­ها/رسانه اجتماعی و فضای مجازی
  • نوآوری­‌
  • مدیریت بحران و خطر (تا­ب ­آورسازی و روییتن ­سازی کسب ­و کارها)
  • اخلاق و مسئولیت اجتماعی
  • ...

خدمات و

گونه­ ها

  • حمل­ و نقل
  • اقامت
  • تشریفات و پذیرایی
  • گشت ­پردازی و خدمات سفر
  • واسطه­ ها و راهنمای گشت
  • صنایع ­دستی، سوغات و خرید
  • گونه ­ها و انواع گردشگری
  • ...

سایر

  • بازاریابی اسلامی
  • بازاریابی سبز و زیست محیطی
  • بازاریابی و توسعه پایدار
  • ژئومارکتینگ
  • نقش ­آفرینی زنان
  • خط­ مشی­ گذاری، سیاست­گذاری و قوانین
  • جهانی شدن
  • تحقیقات بازار: کاربرد تکنیک ­های‌ داده‌کاوی‌ و هوش مصنوعی، تکنیک‌های تحلیلی، مدل‌سازی و شبیه‌­سازی و تجربیات موردی
  • ...

بازاریابی میهمان ­نوازی

  • میهمان ­نوازی در اسناد تاریخی
  • کنش و برهمکنش میزبان-میهمان در میهمان­ نوازی
  • الگوی میهمان ­نوازی در (حمل­ ونقل، اقامت، تشریفات و پذیرایی، گشت­ ها و راهنمایی)
  • کاربست مبانی و اصول میزبانی و میهمان­ نوازی ایرانی
  • کاربست مبانی و اصول میزبانی و میهمان­ نوازی اسلامی
  • کاربست الگوی میهمان­ نوازی اقوام ایرانی (روستایی-عشایری) و غیرایرانی
  • مطالعه ­ی تطبیقی میهمان ­نوازی
  • ...

 

*** نشریه ­ی پژوهش های بازاریابی گردشگری و میهمان ­نوازی به چاپ مقالاتی که فراتر از محدوده­ ی رشته علمی گردشگری بوده و میان­ رشته ­ای باشند نیز تمایل ویژه دارد.