تحلیلی بر نقش بر ارزش ویژه برند هتل با تأکید بر رشد و شکوفایی در صنعت گردشگری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، گروه گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.

10.22080/tmhr.2024.26943.1009

چکیده

زمینه و هدف: تحقیق حاضر با هدف تحلیلی بر نقش ارزش ویژه برند هتل با تأکید بر رشد و شکوفایی در صنعت گردشگری انجام شده است.
روش ­شناسی: روش مورد استفاده در این تحقیق توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات بصورت مطالعات کتابخانه ای می باشد، لذا از مقالات به روز، کتاب های معتبر، اسناد کتابخانه ای و منابع معتبر اینترنتی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.
یافته ­ها: یافته ها حاکی از آن است که تجربه خوب مهمانان باعث شکل گیری ارزش ویژۀ برای برند هتل می شود، همان طور که تجربه ناخوشایند باعث تخریب برند هتل در ذهن مهمانان می شود.افراد برای انتخاب برند هتل نیازی به تجارب گذشته ندارند و از طریق رسانه ها و تبلیغات دهان به دهان می توانند هتلی خاص را انتخاب کنند و این موضوع اهمیت ارزش ویژۀ برند را می رساند.
نتیجه­ گیری و پیشنهادات: نتایج حاکی از آن است که هتلی که دارای ارزش ویژۀ برند قوی است می تواند مواردی از جمله افزایش واکنش مطلوب مهمانان به تغییرات قیمت،توسعه برند،افزایش وفاداری مهمان، صبرو بردباری مهمانان در شرایط بحرانی،سودآوری بالاتر و ارزش بالاتر بازار را انتظار داشته باشد. و همچنین پیشنهاد می شود که صاحبان برند به ارزش ویژه برند هتل توجه داشته باشند از جمله مزایای این امر برای صاحبان برند عبارت است از: توانایی ارائه قیمت های مناسب تر نسبت به هتل های رقیب،توانایی کسب سهم بازار بیشتر،توانایی حفظ مشتریان از طریق ایجاد وفاداری به برند و کاهش هزینه های بازاریابی است.
نوآوری و اصالت: نوآوری و اصالت مطالعه حاضر در این است که بر نقش ارزش ویژه برند هتل با تأکید بر رشد و شکوفایی در صنعت گردشگری توجه شده است و نتایج آن می تواند برای مدیران هتلها و ... مفید واقع شود. 

کلیدواژه‌ها


آچاک آرمین. حمیدی ناصر. بابایی همتی روشن، ،1393توسعه اقتصاد گردشگری مبتنی بر الگوی آمیخته بازاریابی (مورد مطالعه: شهرستان قزوین)، اقتصاد و مدیریت شهری: بهار . 1393دوره . 2شماره 6: 53-37.
حیدرزاده کامبیز. نایب زاده شهناز، .1388 ارزیابی تأثیر بازارگرایی توسعه­یافته (EMO)بر عملکرد کسب­و­کار شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و ارائه چارچوب کاربردی، آینده­پژوهی مدیریت (پژوهش­های مدیریت) : بهار . 1388دوره20، 80: 13-3.
حیدری. طاهره و فاطمه پریشان، ،1396مطالعه ارتباط بین آمیخته بازاریابی گردشگری
دلاور علی. قادری اسماعیل. مجدی نیما، 1393جایگاه رسانه‌های اجتماعی در توس ه بازاریابی گردشگری الکترونیکی ایران، مطال ات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی): زمستان1393 دوره 9.شماره 28: 16-1.
دهدشتی شاهرخ، زهره؛ فیاضی، مرتضی (1393)مدیریت بازاریابی در صنعت گردشگری، تهران، انتشارات مهکامه، چاپ چهارم
رضوانی، علی اصغر،  (1374)، جغرافیا و صنعت گردشگری تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور
رنجبریان، بهرام؛ امامی، علیرضا و محمد غفاری (1393) رفتار مصرف­کننده در گردشگری، تهران، انتشارات مهکامه، چاپ اول.
رنجبریان، زاهدی، محمد (1384)شناخت گردشگری، چاپ اول، اصفهان، انتشار چهار باغ
روستا، رضا احمد، یاران و فاطمه، قلی زاده. 1۳9۳. "دانش مدیریت بازاریابی در سطح زندگی روستایی و عشایری"، مجله هوش بازاریابی، دوره 2، شماره 3.
زنگنه، یعقوب و شمس اهلل زاده، یاسر (1391) بررسی و تحلیل نقش تصویر مقصد در توسعه صنعت، گردشگری (مطالعه موردی: کالن شهر تبریز)، نشریه علمی پژوهشی جغرافیا و برنامه­ریزی، دوره 419.-46:468 شماره1.
سلیمانی هارونی، خدیجه (1389)، نگرش ساکنان مناطق گردشگری روستایی نسبت به پیامدهای گردشگری روستایی، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2، شماره 41.
عالم، عبدالرحمن (1379). تاریخ اندیشه‌های سیاسی در غرب (عصر جدید سده نوزدهم)، تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.
عزیزی, شهریار, بلورپارسا, محمدرضا. (.)1395ترسیم شبکه تداعی‌های برند «بانک کشاورزی» و «بانک تجارت» با استفاده از فـن نقشـه مفهـوم برنـد. فصـل­نامه علمـی- پژوهشـی مـدیریت بازرگانی,2(8) .432-413
علی پور. حمیدرضا؛ سید مظفر میربرگ کار؛ حدیثه فلاح کریمی گوکه و نفیسه فلاح کریمی گوکه، ،1396مروری بر بازاریابی گردشگری، دهمین کنفرانس بین­المللی اقتصاد و مدیریت، رشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
فرآیند تحلیل سلسله مراتب AHP مطالعه موردی؛ شهرستان کرمانشاه )برنامه­ریزی فضایی، گردشگران داخلی مورد مطالعه: شهر شیراز، اولین کنفرانس بین­المللی دستاوردهای نوین در علوم و تکنولوژی، تهران، شرکت بین­المللی کوشا).
کاتلر، فیلیپ، آرمسترانگ، گری  1382  اصول بازاریابی، ترجمه علی پارسائیان، تهران: دبستان. ( لس لومسدون1381  بازاریابی گردشگری، ترجمه م. .گوهریان، انشارات دفتر پژوهش­های فرهنگی، چاپ اول.
کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری . (2013). اصول باریابی. ترجمه بهمن فروزنده. انتشارات آموخته، چاپ شانزدهم اصفهان.
کاظمی، مصطفی؛ پور، سمیرا؛ سعادت یار، فاطمه سادات و بیطرف، فاطمه 1390تأثیر تصویر ذهنی گردشگران بر ارزش ادراک شده از شهرهای ساحلی دریای خزر با تأکید بر نقش واسط کیفیت عوامل ادراک 43.- :91 شده، مجله پژوهش و برنامه­ریزی شهری، دوره،2.
کاظمی، مهدی (1390)، مدیریت گردشگری، تهران، انتشارات سمت، چاپ پنجم: 12-77.
کروبی, مهدی, بهاری, جعفـر, بهـاری, شـهلا, بهـاری, حامـد, محمـدی, سـمیرا, بذلـه, مرجـان. (1397بررسی روابط ساختاری بازدیدهای قبلی، انگیزه‌ها، رضایت و قصد بازگشت مجـدد گردشگران (مطالعه موردی: شهر تبریز). جغرافیا و روابط انسانی, .732-716 ,)2(
کروبی، مهدی 1390، رسانه‌های ارتباط جمعی و انتخاب مقصد گردشگری، فصل­نامه علمی 444.- :496 پژوهشی مطالعات گردشگری، دوره 2.
لامزدن، لس (1390)، بازاریابی گردشگری، ترجمه ابوالفضل تاج زاده نمین، انتشارات پیام نور، چاپ دوم.
لطیفی، حسن، 1384، توریسم و درآمدهای ارزی، تهران، انتشارات بهراد
لومسدن، لس، ترجمه محمد ابراهیم گوهریان – (بازاریابی گردشگری 1380)تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی (فصل 17).
لومسدن، لس، 1381، بازاریابی گردشگری، مترجم: محمد ابراهیم گوهریان، انتشارات: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ اول.
محمد مهدی ضیا الدین، 1398، بازاریابی گردشگری، انتشارات مهکامه، تهران، ایران.
مطیعی لنگرودی سیدحسن. فردوسی سجاد. شاه محمدی حمیدرضا، .1396تبیین اثرات رضایتمندی گردشگران در بازاریابی گردشگری دریایی (مورد مطالعه: نواحی ساحلی استان گلستان)، برنامه­ریزی منطقه­ای: تابستان . 1396دوره . 7شماره 26: 41-5.
منصوری موید فرشته، سلیمانی سمیرا 1391 "ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد"، مطالعات مدیریت گردشگری) مطالعات جهانگردی.
منصوری موید, فرشته, سلیمانی, سمیرا. 1391ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنـی گردشـگران از مقصد. مطالعات مدیریت گردشگری.
موحد، علی،. امانپور، سعید. و نادری، کاوه. (1361)، بازاریابی گردشگری شهری براساس برندیابی با مدل فرآیند تحلیل سلسه مراتبی AHP)) مطالعه موردی، شهر کرمانشاه.
یاوری، کاظم، مهدیه رضا قلی زاده، مجید آقایی و سید محمدحسن مصطفوی (1389) ؛ "تأثیر مخارج توریسم بر رشد اقتصادی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی " (OIC) مجله تحقیقات اقتصادی شماره 91.
Ranchhad،Ashok and Gauzente clair(2001). Ethical Marketing for Competitive Advantage Academi г, of Marketing Science Review,No 10
Connie, Bateman and Askim „Mary. (2002). "Campus Stalker Rapes Students of Their Financial Dignity: A Review and Strategic Ethical Framework for Credit Card Company Marketing Practices", Academy of Marketing Studies Journal, Volume 6.
Ferrel, Linda and McAlister, Debbie (2002). "The Role of Strategic Philanthropy in Marketing Strategy", European Journal of Marketing, Vol. 16, No. 5/6.
Crane, Anew and Matten, Drik. "Corporate Citizenship: Toward an Extended Conceptualization", International Center for Corporate Social Responsibility,
Fulop, Gyula, Hisrich ,Robart and Szegedi, Kristina (2000). "Business Ethics and Social Responsibility in Transition Economies", Journal of Management Development, Vol. 19, No. 1.
Dunfee, Thomas W. et al., (1999). "Social Contracts and MarketingEthics, ," Journal of Marketing, 63 (July).
Crane, Anew and Matten, Drik. "Corporate Citizenship: Toward an Extended Conceptualization", International Center for Corporate Social Responsibility, www.gees. bham.ac.uk/research/ssru /seminars/ MattenCrane-CorporateCitizensTheory.
Gilbert, D. C. (1992). A Study of the Factors of Consumer Behaviour Related to Overseas Holidays From the UK (Doctoral dissertation, University of Surrey)
-Hyde, K., Decrop, A., & Hyde, K. F. (2011). New perspectives on vacation decision making. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research
Cohen, S. A., Prayag, G., & Moital, M. (2014). Consumer behaviour in tourism: Concepts,influences and opportunities. Current Issues in Tourism, 17(10), 872-909
Crompton, J. (1992). Structure of vacation destination choice sets. Annals of tourism research, 19(3), 420-434
Almeyda-Ibáñez, M., & George, B. P. (2017). The evolution of destination branding: A review of branding literature in tourism.
Gomez, M., Lopez, C., & Molina, A. (2015). A model of tourism destination brand equity: The case ofwine tourism destinations in Spain. Tourism management, 51, 210-222.
Girard, T., Trapp, P. Pinar, M., Gulsoy, T., & Boyt,T. B. (2017). Consumer-based brand equity of a private-label brand: Measuring and examiningdeterminants. Journal of Marketing Theory andPractice, 25(1), 39-56.
Toudert, D., & Bringas-Rábago, N. L. (2016). Impact of the destination image onrepeater's experience and intention at the visited port of call. Ocean & Coastal Management,
Stylidis, D., & Cherifi, B. (2018). Characteristics destination image:of London.Tourism Review, 73(1), 55-
Chao, W. Z. (2005). Marketing tools as factors in destination image formation Master of Science Dissertation, San Jose state university.
Middelton, V. C. T &.Clarke, J. (2001.)Marketing in travel and tourism.Woburn,MA: Butterworth-Heinemann.
Echtner, C. M &.Ritchie, J. R. C. (2003). The meaning and measurement of destination image.Journal of Tourism Studies,4, 37-48.
Gallarza, M. and Saura, I. (2002). Value dimensions, perceived value, satisfaction and loyalty: An investigation of university students travel behavior, Tourism Management, 27(3): 437-452.