تحلیل نقش گردشگری مذهبی در مقصد گردشگری (مورد مطالعه: کشور ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، گروه گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.

10.22080/tmhr.2024.26966.1011

چکیده

زمینه و هدف: تحقیق حاضر با هدف تحلیل نقش گردشگری مذهبی در مقصد گردشگری ایران انجام شده است.

روش شناسی: روش مورد استفاده در این تحقیق توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات بصورت مطالعات کتابخانه ای می باشد، لذا از مقالات به روز، کتاب های معتبر، اسناد کتابخانه ای و منابع معتبر اینترنتی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.

یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که با نگاهی به کشورهای اسلامی از جمله ایران درمی یابیم که اکثر این کشورها در حوزه تمدن قدیم قرار گرفته و 70 درصد مسائل مربوط به تاریخ و تمدن کره ی زمین در محدوده این کشورها به وقوع پیوسته است و کشور ایران به دلیل پتانسیل بالا در زمینه ی تجربه های مختلف تاریخی تبدیل به کشور جذابی از نظر گردشگری شده است.

نتیجه گیری و پیشنهادات: نتایج حاکی از آن است که از طرفی عمده مقاصد مذهبی ایران از جمله مشهد، قم، شیراز و شهر ری به عنوان پایگاه های تمدن اسلامی در ایران، قسمت عظیمی از میراث تمدن دوره ی اسلامی را در خود جای داده اند. لذا، وجود ظرفیت های فراوان تمدن اسلامی از معماری غنی دوره ی اسلامی گرفته تا آداب و رسوم و آیین های مذهبی، لزوم انجام اقدامات اساسی جهت شناسایی و بهره گیری از این میراث به منظور توسعه گردشگری در این مقاصد را اجتناب ناپذیر کرده است. لذا پیشنهاد می شود که نقش گردشگری مذهبی در مقصد گردشگری ایران مورد توجه قرار گیرد.

نوآوری و اصالت: نوآوری و اصالت مطالعه حاضر در این است که به تحلیل نقش گردشگری مذهبی در مقصد گردشگری ایران توجه شده است و نتایج آن می تواند برای مدیران گردشگری و ... مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها