عوامل اقتصادی مؤثر بر توسعه هاستل در صنعت گردشگری ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، شهر یزد، ایران

2 دانشیار، مدیریت، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

3 کارآفرینی، توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22080/tmhr.2024.27133.1016

چکیده

زمینه و هدف: رشد گردشگری در هر منطقه باعث ایجاد نیاز به صنایع اقامتی در آن منطقه می‌شود. در سال‌های گذشته شاهد افزایش حجم گردشگر و رونق گردشگری در کشور ایران بوده‌ایم. یکی از صنایع اقامتی که در دیگر کشورها رونق پیدا کرده است، صنعت هاستل است؛ ولی در ایران این صنعت مغفول مانده است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی راهکارهای توسعۀ صنعت هاستل در ایران است.
روش ­شناسی: پژوهش حاضر از نظر رویکرد استقرایی، از نظر محیط انجام پژوهش، میدانی و از نظر روش، پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش تمام افرادی هستند که به نحوی با این صنعت می‌توانند درگیر باشند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. در این‌ رابطه، نرم‌افزار Maxqda10 مورد استفاده قرار گرفته است.
یافته ­ها: عوامل سرمایه‌گذاری و هزینه‌ای خصوصاً هزینه‌های راه‌اندازی و عملیاتی، مهم‌ترین عامل مؤثر بر توسعۀ هاستل شناسایی شد. توجیه‌های اقتصادی و بازگشت سرمایه مثل پایداری اقتصادی و میزان ریسک سرمایه‌گذاری و نهایتاً تأثیر فرهنگی و اجتماعی مثل منافع جامعه و مشارکت، عوامل مهم بعدی هستند.
نتیجه­ گیری و پیشنهادها: برای توسعۀ هاستل، باید سیاست‌های حمایتی از کارآفرینان حوزۀ گردشگری فراهم شود تا ریسک سرمایه‌گذاری خصوصاً در راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید کاهش یابد.
نوآوری و اصالت: این پژوهش عوامل اقتصادی را با تمرکز بر راه‌اندازی هاستل‌های جدید در ایران انجام داده است.

کلیدواژه‌ها


احمدپور داریانی, محمود, محمدکاظمی, رضا, خادمی, مهدی, و رضائی, رضا. (1398). شناسایی و تحلیل عوامل پیش برنده ارتقاء جذابیت مقصد جهت توسعه کسب­و­کارهای گردشگری پزشکی. فصل­نامۀ علمی پژوهشی توسعۀ کارآفرینی, 12(4): 500-481.  doi: 10.22059/jed.2020.275771.652903
اعتمادی, محمد, چیت ساز, احسان, & قدرتی زاده, فراز. (1403). پارادوکس پاداش: بازنگری در رابطۀ رضایت و عملکرد ایده­پردازی کارکنان. مدیریت منابع انسانی پایدار, 6(10), -. doi: 10.22080/shrm.2024.4599
اعتمادی, محمد, چیت ساز, احسان, ابوالقاسمی دهاقانی, محمدرضا, & قدرتی‌زاده, فراز. (1402). تأثیر متقابل پاداش‌های پولی، انتظارات و کیفیت ایده‌پردازی: یک تحلیل تجربی. فصل­نامۀ علمی پژوهشی توسعۀ کارآفرینی, 16(4), 116-142. doi: 10.22059/jed.2023.360337.654210
بروج، اشکان (1391). مطالعۀ تطبیقی اقامتگاه‌های بوم­گردی مناطق بیابانی از منظر توسعۀ پایدار گردشگری، پایان­نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی
پور محمدی، د (1390). صنعت گردشگری در خدمت توسعۀ اقتصاد کشور، در پایگاه اینترنتی www.lostring.ir.
جاودان، مجتبی و فتحی زاده، فرح (1395). معیارهای انتخاب هتل از دیدگاه گردشگران شهر مشهد.
جوهری، عباس (1392). تعامل گردشگری پایدار و بوم­گردی، اولین همایش بین­المللی مدیریت گردشگری و توسعۀ پایدار، مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
رحیم پور، علی (1392). تحلیل آماری صنعت گردشگری جهان، بازارهای آینده و جایگاه ایران، فصل­نامۀ گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (1392). شرح مختصات و ضوابط ساخت، بهره­برداری و درجه­بندی اقامتگاه‌های بوم­گردی کشور.
سرتیپی, صدف, محمدکاظمی, رضا, احمدپور داریانی, محمود, و سخدری, کمال. (1402). ارائۀ چارچوب طراحی خدمت با استفاده از روش فراترکیب. فصل­نامۀ علمی پژوهشی توسعۀ کارآفرینی, 16(1), 77-91. doi: 10.22059/jed.2023.349257.654057
ضرغام بروجنی، حمید، ابراهیمی، مهدی و میر فخرالدینی قائزه السادات (1392). ارزیابی عملکرد خدمات ارائه­شده در هتل‌ها با رویکرد کارت امتیازی متوازن فازی مطالعۀ موردی: هتل‌های منتخب استان یزد، فصل­نامۀ علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، سال هشتم، شمارۀ 22.
محمد پور، احمد (1389). ضد روش: منطق و طرح در روش­شناسی کیفی. (جلد دوم). تهران: انتشارات جامعه­شناسان.
مرادی, مسعود, ایمانی پور, نرگس, آراستی, زهرا, و محمدکاظمی, رضا. (1397). شناسایی ابعاد شکل‌گیری قصد کارآفرینانه در افراد فقیر بر مبنای رویکرد قابلیت‌ها. فصل­نامۀ علمی پژوهشی توسعۀ کارآفرینی, 11(2), 361-380. doi: 10.22059/jed.2018.68132
مقیمی، محمد و امیری، نادر (1389). عوامل موثر بر رشد و توسعه شرکت‌های خانوادگی استان تهران، فصل­نامۀ علوم مدیریت ایران، سال پنجم، شمارۀ 18: 95-7.
موحد، علی و کهزادی، سالار، (1389). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعۀ گردشگری استان کردستان با استفاده از مدل SWOT، فصل­نامۀ پژوهش و برنامه­ریزی شهری، سال اول، شمارۀ 2.
Agarwala, R., & Goodson, G. (1969). An Analysis of the Effects of Investment Incentives on Investment Behaviour in the British Economy. Economica, 36, 377-388.
Bowen, H. E., & Daniels, M. J. (2010). Hostelling as a pathway to cross-cultural understanding. Tourism Review International, 14(4), 189-199.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Bukhari, Z. Y., & Mehmood, K. K. (2022). The mediating role of effective communication between organization strategy, structure, culture and organization performance. Review of Education, Administration & Law, 5(4), 670-689.  https://doi.org/10.47067/real.v5i4.289 
Camfield, L., Crivello, G., & Woodhead, M. (2009). Wellbeing research in developing countries: Reviewing the role of qualitative methods. Social Indicators Research, 90(1), 5.
Cave, J., Thyne, M., & Ryan, C. (2008). Perceptions of backpacker accommodation facilities: a comparative study of Scotland and New Zealand. Backpacker tourism: Concepts and profiles, 215-246.
Deakin, M. (1996). Hostels and halls of residence. Introduction to Hospitality Operations. London: Cassell.
de Moura Pavão Farias, D., Valença, M. N., Sobral, M. F. F., & Bezerra Ribeiro, A. R. (2024). Hostelquality: A methodology for assessing the quality of hostels. Tourism and Hospitality Research, 24(1), 3-16. https://doi.org/10.1177/14673584221133668 
Dumont, E., Ruelle, C., & Teller, J. (2005). Multi-dimensional matrix gathering of impacts, methods and policy measures; PICTURE (pro-active management of the impact of cultural tourism upon urban resources and economies). Internet source: http://www.culture-routes.lu/picture/IMG/pdf/152_long_en.pdf    
Eichfelder, S., & Schneider, K. (2018). How do tax incentives affect business investment? Evidence from German bonus depreciation (No. 231). arqus Discussion Paper.
Etemadi, M., Chitsaz, E., Abolghasemi Dehaqani, M., & Ghodratizadeh, F. (2024). The Interplay of Monetary Rewards, Expectations, and Ideation Quality: An Empirical Analysis. Journal of Entrepreneurship Development, 16(4), 116-142. doi: 10.22059/jed.2023.360337.654210
Etemadi, M., Chitsaz, E., & Ghodratizahed, F. (2024). The Paradox of Rewards: Reconsidering Employee Satisfaction and Ideation Performance;. Journal of Sustainable Human Resource Management, 6(10), -. doi: 10.22080/shrm.2024.4599
Gjorgievski, M., & Melles Trpkova, S. (2012). Movie induced tourism: A new tourism phenomenon. UTMS Journal of Economics, 3(1), 97-104.
Habibi, F. (2017). The determinants of inbound tourism to Malaysia: a panel data analysis. Current Issues in Tourism, 20, 909 - 930.
Holden, A. (2008). Tourism and environment. London.
Jamali, Behruz. Mohammmadkazemi, Reza. Yadollahi farsi, Jahangir. Mobini, Ali (2018). “The Study on the Theories' Gap of Technological Entrepreneurship Opportunities Emergence”. Journal of International Business Research. Vol. 11, No 2. pp: 79 -88
Lee, C. C., & Chang, C. P. (2008). Tourism development and economic growth: A closer look at panels. Tourism management, 29(1), 180-192.
Lim, C., Zhu, L., & Koo, T. (2018). Urban redevelopment and tourism growth: Relationship between tourism infrastructure and international visitor flows. International Journal of Tourism Research.
Liu, Y., & Mao, J. (2019). How do tax incentives affect investment and productivity? Firm-level evidence from China. American Economic Journal: Economic Policy, 11(3), 261-291.
Martins, L., Gan, Y., & Ferreira‐Lopes, A. (2017). An empirical analysis of the influence of macroeconomic determinants on World tourism demand. Tourism Management, 61, 248-260.
Mintel, S. (2009). Youth travel accommodation-international. Travel & Tourism Analyst, (10), 1-40.
Mohammadkazemi, Reza. (2019). A Comprehensive Book on Business Plan. Publication of University of Tehran press. ISBN: 978-964-03-7296-8 (In Persian)
Munyanyi, W., & Chiromba, C. (2015). Tax incentives and investment expansion: evidence from Zimbabwe's tourism industry. AD-minister, (27), 27-51.
Murphy, L. (2001). Exploring social interactions of backpackers. Annals of tourism Research,28 (1) 50-67.
O’regan, M. (2010). Backpacker hostels: Place and performance. Beyond backpacker tourism: motilities and experiences, 85-101.
O’Reilly, C. C. (2006). From drifter to gap year tourist: Mainstreaming backpacker travel. Annals of tourism research, 33(4), 998-1017.
Obenour, W., Patterson, M., Pedersen, P., & Pearson, L. (2006). Conceptualization of a meaning-based research approach for tourism service experiences. Tourism management,27(1), 34-41.
Pangiran, B (2009).  “Alternative tourism-timerdependencies & the development of forested rural regions”. Forest policy and economics.
Paris, C. M. (2012). Flashpackers: An emerging sub-culture?. Annals of Tourism Research, 39(2), 1094-1115.
Pearce, P. L. (1990). The backpacker phenomenon: Preliminary answers to basic questions. Department of Tourism, James Cook University of North Queensland.
Prentice, R. A. (2003). Chicago Man, KT Man, and the future of behavioral law and economics. Vand. L. Rev., 56, 1663.
Robert, J. G., & O’Neill, J. W. (2021). Evaluating Hotel Time-To-Delivery (TTD): Influencing Factors and Financial Performance. Journal of Real Estate Literature, 29(1), 1-17.
Sabalous, L. (1993). Development of a framework for assessing sustainability in new product development. In DS 58-7: Proceedings of ICED 09, the 17th International Conference on Engineering Design, Vol. 7, Design for X/Design to X, Palo Alto, CA, USA, 24-27.08.1993 (pp. 289-300).
Sartipi, S., MohammadKazemi, Reza., Ahmadpour daryani, M., & Sakhdari, K. (2023). Presenting a service design model with meta-synthesis approach. Journal of Entrepreneurship Development, 16(1), 77-91. (In Persian)
Shaw, G., & Williams, A. (2000). Tourism, leisure and recreation series: Tourism and sex. London: Pinter.
Sofronov, B. (2019). The development of marketing in tourism industry. Annals of Spiru Haret University. Economic Series, 19(1), 137-153. https://doi.org/10.26458/1917 
Statista Research Department. (2024). Global tourism sector market size 2023. Statista. https://www.statista.com/statistics/1220218/tourism-industry-market-size-global/ 
Tarras, J. M. (1996). Using tax incentives reduces construction costs. Hospitality Review, 14(1), 7.
The United Nations World Tourism Organization (UNWTO), Tourism highlights 2008 edition
Timothy, D., & Teye, V. (2009). Tourism and the lodging sector. Routledge.
Wall, G., & Mathieson, A. (2006). Tourism: change, impacts, and opportunities. Pearson Education.
Wang, H., & Liu, W. (2022). Forecasting Tourism Demand by a Novel Multi-Factors Fusion Approach. IEEE Access, 10, 125972-125991.
Welk, P. (2004). The beaten track: anti-tourism as an element of backpacker identity construction. The global nomad: Backpacker travel in theory and practice, 77-91.
Zhang, L., Chen, Y., & He, Z. (2018). The effect of investment tax incentives: evidence from China’s value-added tax reform. International tax and public finance, 25, 913-945.