تحلیل علم‌سنجی تولیدات علمی حوزه بازاریابی گردشگری و میهمان‌نوازی در سال‌های 2001- 2024

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، ، محقق پسادکتری دانشگاه تبریز ، تبریز، ایران

2 دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، گروه ترویج و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22080/tmhr.2024.27425.1023

چکیده

زمینه و هدف: ازآنجایی‌که حوزۀ بازاریابی گردشگری و میهمان‌نوازی در حال تجربۀ بلوغ و پیچیدگی علمی است، مهم است که ما به عنوان محققین گردشگری، وسعت و عمق دانش موجود، مراحل توسعه‌ای که در چند دهۀ گذشته تجربه کرده‌ایم و آینده را کاملاً درک کنیم؛ بنابراین در تحقیق حاضر با هدف تحلیل علم‌سنجی تولیدات علمی حوزۀ بازاریابی گردشگری و میهمان‌نوازی در سال‌های 2024-2001 به بررسی موضوع پرداخته شده است.
روش­ شناسی: اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻮع ﮐﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ و ﺑﻪ روش ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ-ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ با استفاده از روش‌های رایج در مطالعات علم‌سنجی و با فن تحلیل هم‌رخدادی پژوهش‌های مرتبط با بازاریابی گردشگری و میهمان‌نوازی و هم‌نویسندگی انجام شده است.
یافته ­ها: بررسی و تحلیل منابع مرتبط با موضوع مورد نظر، افزایش قابل ‌توجهی را در تمرکز بر بازاریابی گردشگری در تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد. از سال 2001 تا 2013، حوزۀ بازاریابی گردشگری رشد و گسترش قابل ‌توجهی را تجربه کرد، همان‌طور که با افزایش تعداد اسناد علمی مرتبط از 52 به تعداد نامشخص بیشتر مشاهده شد. انتشار مقالات در سال 2014 کاهش داشته است، اما از سال 2015 افزایش قابل‌ توجهی در تعداد مطالعات داشته است. تعداد اسناد از 258 در سال 2015 به 491 در سال 2021 رسیده است. با توجه به اینکه همۀ شماره‌های مجلات به‌طور کامل در سال 2024 تولید نشده‌اند، تعداد کل مقالات در سال جاری 280 مقاله است. در سال‌های 2022 و 2023، مطالعات بازاریابی گردشگری نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.
نتیجه­ گیری و پیشنهادها: عباراتی مانند گردشگری، توسعۀ گردشگری و گردشگری پایدار از سال 2012 تا 2018 به‌طور برجسته در زمینۀ تحقیقات بازاریابی گردشگری مورد بحث قرار گرفته و یک پیوند مهم با پایداری دارند.
نوآوری و اصالت: ارائۀ یک مرور مختصر از توسعۀ بازاریابی گردشگری و میهمان‌نوازی در چند دهۀ اخیر و سپس بحث در مورد برخی از موضوعاتی است که به محققان بازاریابی گردشگری و میهمان‌نوازی در آیندۀ نزدیک کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها


Albuquerque, H., Costa, C., and Martins, F. (2018). The use of geographical information systems for tourism marketing purposes in Aveiro region (Portugal). Tourism management perspectives, 26: 172-178.
Badri, S. A., Hesam, M., & Cheraghi, M. (2014). An Analysis of the Factors Impacting Rural Tourism Marketing in a Metropolitan Rural Area from the Viewpoints of Experts Case Study: Northern Part of the Tehran Metropolis. Journal of Tourism Planning and Development, 2(7), 82-105. (In Persian)
Bastic, M., and Gojcic, S. (2012). Measurement scale for eco-component of hotel service quality. International Journal of Hospitality Management, 31(3): 1012-1020.
Brown, K. G. (2009). Island tourism marketing music and culture. International journal of culture tourism and hospitality, 3 (1): 25-32.
Del Gesso, C., Lodhi, R. N., Asif, M., & Cobanoglu, C. (2024). A bibliometric analysis of intellectual capital research in the hospitality and tourism business setting. International Journal of Hospitality Management, 119, 103713.
Donthu, N., Kumar, S., & Pattnaik, D. (2020). Forty-five years of Journal of Business Research: A bibliometric analysis. Journal of Business Research, 109, 1–14. doi:10.1016/j.jbusres.2019.10.039
Ebrahimzadeh i. & Yari m. (2012). Comparative Study of Factors Influencing Tourists’ Behavioral Patterns In Tourism Market Planning Using Swot Model Between Iran And U.S, geographical journal of tourism space, 1 (1), 1-26. (In Persian)
Geng, Y., Jiang, X., Bai, W., Yan, Y., & Gao, J. (2024). Research progress of tourism marketing over 30 years: Bibliometrics based on CiteSpace. Ecological Indicators, 162, 112059.
Gursoy, D., and Chen, J. S. (2000). Competitive analyses of cross cultural information search behavior. Tourism management, 21(6): 583-590.
Khaleghi, A., & Seyednazari, M. (2022). Analysis of scientific research in the field of nomadic geography: scientometric study. Nomadic Territory Planning Studies, 2(1), 39-52. (In Persian)
Lim, S. E., Ok, C. M., & Yang, Y. (2024). A meta-analytic investigation of innovation predictors in tourism and hospitality organizations. Tourism Management, 105, 104965.
Madasu, P. (2013). Social media marketing and promotion of tourism. Management insight, 9(1).
Martin, D., Rosenbaum, M., & Ham, S. (2015). Marketing tourism and hospitality products worldwide: Introduction to the special issue. Journal of Business Research, 68(9), 1819–1821. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.01.008
Masarrat, G. (2012), Tourist's Satisfaction towards tourism products and market: A case study of uttaranchal, international journal of business and information technology, Vol 2, No 2: 16-25.
Roy, S., Dryl, W., and de Araujo Gil, L. (2021). Celebrity endorsements in destination marketing: a three-country investigation. Tourism management, 83: 104- 213.
Suliamany, A., & Rezvani, M. R. (2022). The Analysis of Translocality Knowledge Network: Introducing a New Approach to Human Geography Research. Geography and Environmental Sustainability, 12(3), 23-40. doi:10.22126/ges.2022.7644.2522 (In Persian).
Vaiper, M. A., Akhlagh, E. M., and Rafiee, A. A. (2014). The effect of social marketing on development of ecotourism, journal of novel applied sciences, 3(4): 376-381.
Williams, A. (2006). Tourism and hospitality marketing: fantasy, feeling and fun. International journal of contemporary hospitality management, 18(6), 482-495.