تاثیر رسانه‌های اجتماعی و خلاقیت ادراک‌شده از خود بر گرایش‌کارآفرینانه و عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی، گروه آموزشی مدیریت بازرگانی، مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران،ایران.

10.22080/tmhr.2024.27432.1024

چکیده

زمینه و هدف: کسب ­و کارهای کوچک و متوسط گردشگری به‌علت انعطاف‌پذیری و قابلیت‌هایی که در نحوۀ ارائه خدمات دارند، نقش مهم و ارزشمندی را در صنعت گردشگری ایفا می‌کنند؛ که نه ­تنها برای پایداری مقاصد گردشگری مفید هستند، بلکه فرصت‌هایی را برای زیربخش‌های محلی در این صنعت فراهم می‌کنند. بنابراین شناخت جنبه‌ها و عواملی که می‌تواند بر عملکرد کسب­ و کارهای کوچک و متوسط گردشگری تأثیرگذار باشد، حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با بررسی تأثیر رسانه‌های اجتماعی و ادراک خلاقیت از خود بر گرایش کارآفرینانه در پی تبیین عملکرد کسب­ و کارهای کوچک و متوسط گردشگری می‌باشد.
روش­ شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر ماهیت و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری این تحقیق کارآفرینان و صاحبین کسب ­و کارهای کوچک و متوسط گردشگری در استان مازندران می‌باشد. با توجه به فرمول کوکران حداقل حجم نمونه 217 نفر محاسبه شد؛ بدین ترتیب همین تعداد پرسش­نامه، کامل جمع‌آوری گردید و جهت تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. ابزار پژوهش حاضر، پرسش­نامه می‌باشد و به صورت الکترونیکی و به روش نمونه‌گیری گلوله برفی در اختیار اعضای نمونه قرار داده ‌شد تا به پرسش‌ها پاسخ دهند.
یافته­ ها: یافته‌های نشان می‌دهد اینستاگرام محبوب‌ترین ابزار رسانه‌های اجتماعی است که کسب­ و کارهای کوچک و متوسط گردشگری برای افزایش آگاهی نسبت به چگونگی ارائۀ خدمات درکسب­ و کار خود، دریافت اطلاعات و همچنین دست­یابی به مشتریان از آن استفاده می‌کنند. تأثیر تمامی متغیرها بر عملکرد کسب ­و کارهای کوچک و متوسط گردشگری به میزان قابل قبولی مورد تأیید واقع شد.
نتیجه­ گیری و پیشنهادها: با توجه به اهمیت و پتانسیل رسانه‌های اجتماعی در جنبه‌های مختلف کسب ­و کار پیشنهاد می‌شود از این ابزارها بیش از پیش استفاده کنند و با توجه به سلایق مختلف کاربران در انتخاب و استفاده از ابزارهای مختلف رسانه‌های اجتماعی، کسب ­و کارهای کوچک و متوسط خود را محدود به یک ابزار نکنند و در تمامی اَپ‌ها فعالیت داشته ‌باشند. الگوریتم‌های جدید فعالیت در رسانه‌های اجتماعی که محتواهای ارزشمند را در مقابل دید کاربران قرار می‌دهند بیاموزند و به شیوه‌ای خلاقانه در کسب ­و کاری خود مورد استفاده قرار دهند.
نوآوری و اصالت: با توجه به اهمیت عملکرد کسب ­و کارهای کوچک و متوسط گردشگری و همچنین تأثیر رسانه‌های اجتماعی در نحوۀ فعالیت کسب وکارها، تحقیقات کمی در این زمینه و از نگاه فعالین و صاحبان این نوع مشاغل صورت گرفته ‌است. لذا نتایج پژوهش حاضر از جنبۀ کاربردی می‌تواند برای کسب ­و کارهای کوچک و متوسط گردشگری مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها


Abdelfattah a . Fadi, Al Halbusi b. Hussam, Raya Masoud Al-Brwani (2022) nfluence of self-perceived creativity and social media use in predicting E-entrepreneurial intention, International Journal of Innovation Studies, 6, 119-127.
Ai Na Seow , Yuen Onn Choong & T. Ramayah (2020): Small and mediumsize enterprises’ business performance in tourism industry: the mediating role of innovative practice and moderating role of government support, Asia Journal of Technology Innovation, https://doi.org/10.1080/19761597.2020.1798796.
Ainin, S., Parveen, F., Moghavvemi, S., Jaafar, N. I., & Shuib, N. L. M. (2015). Factors influencing the use of social media by SMEs and its performance outcomes. Industrial Management & Data Systems, 115(3), 570–588. https://doi.org/10.1108/ IMDS-07-2014-0205.
Al Halbusi, H., Hassani, A., & Mosconi, E. (2021). Social media technologies' use for competitive information and informational trust and their effects on innovation in industrial SMES. In 2021 IEEE International Conference on Technology Management, Operations and Decisions (ICTMOD) (pp. 1e6). IEEE.
Al Halbusi, H., Jimenez Estevez, P., Eleen, T., Ramayah, T., & Hossain Uzir, M. U. (2020). The roles of the physical environment, social servicescape, co-created value, and customer satisfaction in determining tourists' citizenship behavior: Malaysian cultural and creative industries. Sustainability, 12(8), 3229.
Alam, S. S. (2011). Entrepreneur's traits and firm innovation capability: an empirical study in Malaysia. Asian Journal of Technology Innovation, 19(1), 53-66.
Alarcón, M. D. C., Rialp, A., & Rialp, J. (2015). The effect of social media adoption on exporting firms’ performance. Entrepreneurship in International Marketing, 25, 161–186.
Asgary, A., Ozdemir, A. I., & Ozyurek, H. (2020). Small and medium enterprises and global risks: Evidence from manufacturing SMEs in Turkey. International Journal of Disaster Risk Science, 11(1), 59–73. https://doi.org/10.1007/s13753-020-00247-0.
Baker, W. E., & Sinkula, J. M. (2009). The complementary effect of market orientation and entrepreneurial orientation on profitability in small businesses. Journal of Small Business Management, 47(4), 443–464. https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2009.00278.x.
Batool, H., Rasheed, H., Malik, M. I., & Hussain, S. (2015). Application of partial least square in predicting e-entrepreneurial intention among business students: evidence from Pakistan. J. Innov. Entrepr., 4(1), 6.
Bowen, D. (2002). Research through participant observation in tourism: A creative solution to the measurement of consumer satisfaction/dissatisfaction (CS/D) among tourists. Journal of Travel Research, 41(1), 4–14. doi:10.1177/
Chung, N., & Koo, C. (2015). The use of social media in travel information search. Telematics Informatics, 32, 215-229.
Diaz-Villavicencio, G. J., Didonet, S., & Dodd, A. (2016). Perspectives on innovation management of Ecuadorian companies—Empirical evidence. International Journal of Innovation Management, 20(06), 1650048. https://doi.org/10.1142/S1363919616500481.
Dweck, C. S. (2009). Mindsets: Developing talent through a growth mindset. Olympic Coach, 21(1), 4-7.
Edwards-Schachter, M., García-Granero, A., S_anchez-Barrioluengo, M., Quesada-Pineda, H., & Amara, N. (2015). Disentangling competencies: interrelationships on creativity, innovation, and entrepreneurship. Think. Skills Creativ., 16(1), 27e39.
Evans, N. (2009). Tourism: A strategic business perspective. In T. Jamal and M. Robinson (Eds.) , The Sage handbook of tourism studies (pp. 215–234). Thousand Oaks, CA: Sage.
Farooq, M. S., Salam, M., ur Rehman, S., Fayolle, A., Jaafar, N., & Ayupp, K. (2018). Impact of support from social networks on entrepreneurial intention of fresh business graduates. Educ Train, 60(4), 335e353.
Getz, D., J. Carlsen, and A. Morrison. (2004). The Family Business in Tourism and Hospitality. Wallingford, UK: CABI.
Giaoutzi, M., Storey, D. J., & Nijkamp, P. (2016). Small and medium size enterprises and regional development. Routledge.
Gurel, E., Altinay, L., & Daniele, R. (2010). Tourism students’ entrepreneurial intentions. Annals of Tourism Research, 37(3), 646–669. doi:10.1016/j.annals.2009.12.003.
Hallak, R., Assaker, G., & Lee, C. (2015). Tourism Entrepreneurship Performance: The Effects of Place Identity, Self-Efficacy, and Gender. Journal of Travel Research, 54(1), 36-51. https://doi.org/10.1177/0047287513513170.
Hammood, W. A., Asmara, S. M., Arshah, R. A., Hammood, O. A., Al Halbusi, H., Al-Sharafi, M. A., & Khaleefah, S. H. (2020). Factors influencing the success of information systems in flood early warning and response systems context. Telkomnika, 18(6), 2956e2961.
Islam, M. A., & Alghobiri, M. A. (2018). E-entrepreneurship for E-startups: potentials, common challenges, and way forward. Inf. Manag. Bus. Rev., 10(4), 44-50.
Jaiswal, N. K., & Dhar, R. L. (2015). Transformational leadership, innovation climate, creative self -efficacy and employee creativity: A multilevel study. International Journal of Hospitality Management, 51, 30-41.
Kale, S. S. ., Borlikar, R. R. ., & Lama, R. . (2023). Instagram as a Marketing Tool for Smart Tourism Businesses: An Analysis. International Journal of Intelligent Systems and Applications in Engineering, 11(9s), 581–590. Retrieved from https://ijisae.org/index.php/IJISAE/article/view/3198
Kirkley, W.W. (2016). Creating ventures: decision factors in new venture creation. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 10 (1), 151-167.
Kozak, M., and M. Rimmington. (1998). “Benchmarking: Destination Attractiveness and Small Hospitality Business Performance.” International Journal of Contemporary Hospitality Management, 10 (5): 184-88.
Laguía, A., Moriano, J. A., & Gorgievski, M. J. (2019). A psychosocial study of self-perceived creativity and entrepreneurial intentions in a sample of university students. Think. Skills Creativ., 31(1), 44e57.
Laguía, A., Moriano, J.A. (2021) Perceived representation of entrepreneurship in the mass media and entrepreneurial intention. Int Entrep Manag J 17, 401–421. https://doi.org/10.1007/s11365-019-00609-1
Lai, L. S. L., & To, W. M. (2020). E-Entrepreneurial intention among young Chinese adults. Asian J. Technol. Innovat., 28(1), 119e137.
Lama, Rinzing. (2024). IMPORTANCE OF SOCIAL MEDIA PLATFORMS IN TOURISM INDUSTRY. 10.58532/V3BHMA26P2CH
Lee, J. W., & Kwag, M. (2017). Corporate marketing strategy using social media: A case study of the Ritz-Carlton Seoul. Journal of Asian Finance, Economics, and Business, 4(1), 79–86. https://doi.org/10.13106/jafeb.2017.vol4.no1.79
Mallios, Panagiotis; Zampetakis, Leonidas; and Moustakis, Vassilis (2023) "Social Media Impact on Entrepreneurship Intention: Lessons Learned from Business Startuppers," Journal of Business & Entrepreneurship: Vol. 32: No. 2, Article 2. https://repository.ulm.edu/jbe/vol32/iss2/2
Metallo, C., Agrifoglio, R., Briganti, P., Mercurio, L., Ferrara, M. (2021). Entrepreneurial Behaviour and New Venture Creation: the Psychoanalytic Perspective. Journal of Innovation & knowledge, 6 (1), 35-42.
Michaelidou, N., Siamagka, N. T., & Christodoulides, G. (2011). Usage, barriers, and measurement of social media marketing: An exploratory investigation of small and medium B2B brands. Industrial Marketing Management, 40(7), 1153–1159.
Mohammadi, M., & Asadi, S. (2022). Investigating the facilitators and deterrents for sharing travel experiences on social networks. New Media Studies, 8(32), 324-301.
Muninger, M.-I., Hammedi, W., & Mahr, D. (2019). The value of social media for innovation: a capability perspective. J. Bus. Res., 95(1), 116e127.
Naeiji, M. J., & Hooshmand, M. R. (2022). The Effects of Social Media on Entrepreneurial Opportunity Recognition and Innovation: Mediating Role of Self-efficacy and Cultural Intelligence. Interdisciplinary Studies in Media and Culture, 11(2), 307-332.
Newman, A., Obschonka, M., Schwarz, S., Cohen, M., & Nielsen, I. (2019). Entrepreneurial self-efficacy: a systematic review of the literature on its theoretical foundations, measurement, antecedents, and outcomes, and an agenda for future research. J. Vocat. Behav., 110(1), 403-419.
Reijonen, H., Hirvonen, S., Nagy, G., Laukkanen, T., & Gabrielsson, M. (2015). The impact of entrepreneurial orientation on B2B branding and business growth in emerging markets. Industrial Marketing Management, 51, 35–46.
Richardds, G (2014), Creativity and tourism in the city. Current issues in Tourism, 17(2), 119-144.
Santos, J. B., & Brito, L. A. L. (2012). Toward a subjective measurement model for firm performance. Brazilian Administration Review, 9(6), 95–117. https://doi.org/10.1590/S1807 76922012000500007.
Schmutzler, J., Andonova, V., & Diaz-Serrano, L. (2019). How context shapes entrepreneurial self efficacy as a driver of entrepreneurial  capability: a moderated mediation model. Eur. Manag. J.,40(1).
Shinnar, R. S., Hsu, D. K., Powell, B. C., & Zhou, H. (2018). Entrepreneurial intentions and start-ups: are women or men more likely to enact their intentions? Int. Small Bus. J., 36(1), 60e8.
Smith, R. M., Sardeshmukh, S. R., & Combs, G. M. (2016). Understanding gender, creativity, and entrepreneurial intentions. Educ Train, 58(3), 263e282.
Tang, M., Werner, C., & Karwowski, M. (2016). Differences in creative mindset between Germany and Poland: The mediating effect of individualism and collectivism. Thinking Skills and Creativity, 21, 31-40.
Tehseen, S., Khalid, S., Rather, R. A., Qureshi, Z. H., & Al Halbusi, H. (2020). HRM practices for knowledge management and retail firms'performances: a comparative study among Malay and Chinese firms. Int. J. Enterpren., 24(1), 1e7.
Troise, C., Dana, L. P., Tani, M., & Lee, K. Y. (2022). Social media and entrepreneurship:exploring the impact of social media use of start-ups on their entrepreneurialorientation and opportunities. Journal of Small Business and Enterprise Development,29(1), 47–73.
Turan, M., & Kara, A. (2018). Online social media usage behavior of entrepreneurs in an emerging market: Reasons, expected benefits and intentions. Journal of  Research in Marketing and Entrepreneurship, 16(4), 34–56. https://doi.org/10.1108/JRME-09-2016-0034
Venkatraman, N., & Ramanujam, V. (1986). Measurement of business performance in strategy research: A comparison of approaches. The Academy of Management Review, 11(4), 801–814. https://doi.org/10.5465/amr.1986.4283976
Zampetakis, L. A. (2008). The role of creativity and proactivity on perceived entrepreneurial desirability    Think. Skills Creativ., 3(2), 154-162.
Zhang, F., & Zhu, L. (2022). Promoting business model innovation through social media strategic capability: a moderated mediation model. Eur. Manag. J.,40(1).