بررسی تاثیر رفاه مقصد و تجربه گردشگری بر دلبستگی به مکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات، موسسه آموزش عالی سمنگان، مازندران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی ایران، واحد تهران، تهران، ایران

10.22080/tmhr.2024.27500.1027

چکیده

زمینه و هدف: مکان جزء جدایی ­ناپذیر گردشگری است و در گردشگری، تقریباً همۀ مسائل را می‌توان در نهایت به تعاملات انسان مکان و روابط انسان مکان ردیابی کرد. دلبستگی به مکان در بازاریابی گردشگری مهم است؛ زیرا بر اهداف بازدید مجدد و وفاداری به مقصد تأثیر می گذارد. این مطالعه با تکیه بر نظریۀ دلبستگی مکانی، بررسی می‌کند که چگونه تجارب به یاد ماندنی گردشگری و رفاه بر دلبستگی مقصد در گردشگری تأثیر می‌گذارد. این پژوهش با این رویکرد تلاش کرده است تا تحلیلی بر مسألۀ دلبستگی به مقصد گردشگری ارائه دهد و در این مسیر از شاخص تجربۀ گردشگری به عنوان متغیر مستقل رفاه مقصد به عنوان متغیر میانجی استفاده کرده‌ است.
روش­ شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف تحقیق از نوع کاربردی و از منظر ماهیت و روش از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ گردشگرانی است که از منطقه و شهر توریستی ماسوله دیدن کرده‌اند. نمونۀ آماری تحقیق بر اساس فرمول کوکران برابر با 384 نفر تعیین شده ‌است. ضمن اینکه روش نمونه‌گیری در این تحقیق، تصادفی ساده است. تجزیه­وتحلیل اطلاعات بر اساس شیوۀ مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم­افزار اسمارت پی.ال.‌اس انجام شده ‌است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش­نامه بوده ‌است که شامل 3 متغیر و 16 گویه می‌باشد. برای سنجش سؤالات پرسش­نامه از مقیاس لیکرت استفاده شده ‌است. جهت تعیین روایی آن از نظرات خبرگان و همچنین جهت بررسی، پایایی ابزار پژوهش از روش آلفای کرونباخ استفاده شده ‌است.
یافته­ ها:  تجربۀ خاطره‌انگیز گردشگری بر دلبستگی به مقصد گردشگری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین رفاه مقصد نقش میانجی بر رابطۀ بین تجربۀ خاطره‌انگیز گردشگری و دلبستگی به مقصد گردشگری دارد.
نتیجه­ گیری و پیشنهادها: با توجه به تأثیر مثبت و سازندۀ تجربۀ خاطره­ انگیز گردشگری بر دل بستگی به مقصد گردشگری، به صاحبان مشاغل در صنعت گردشگری توصیه می‌شود تا در ارائۀ خدمات گردشگری تمام تلاش خود را برای ایجاد سفری خاطره ­انگیز برای گردشگران فراهم سازند. در این صورت می‌توانند انتظار داشته ‌باشند تا گردشگران با دلبستگی نسبت به مقصد گردشگری مجدداً به آن جا سفر کنند. همچنین به آن­ها پیشنهاد می‌شود تا به‌جای پرداختن به کارکردهای بلندمدت به ایجاد لحظاتی دل‌انگیز برای گردشگران بپردازند؛ چراکه نتایج نشان داده ‌است که گردشگران بیش از آنکه به خوش­گذرانی توجه کنند، به رفاه مقصد اهمیت می‌دهند.
نوآوری و اصالت: توجه به دیدگاه‌ها و انگیزه‌های گردشگری برای سفر به یک مقصد، به عنوان ضرورت بازاریابی و برنامه‌ریزی توسعۀ گردشگری است و همچنین مبنایی برای طراحی زیرساختارهای مرتبط با گردشگری از اهمیت خاص برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


Chen, N., Dwyer, L., & Firth, T. (2014a). Conceptualization andmeasurement of dimensionality of place attachment. TourismAnalysis, 19(3), 323–338.
Chen, N., Dwyer, L., & Firth, T. (2014b). Effect of dimensions ofplace attachment on residents’ word-of-mouth behavior.Tourism Geographies, 16(5), 826–843.
Chen, N., Dwyer, L., & Firth, T. (2015). Factors influencingChinese students’ behavior in promoting Australia asa destination for Chinese outbound travel. Journal ofTravel & Tourism Marketing, 32(4), 366–381.
Chen, N., Dwyer, L., & Firth, T. (2018). Residents‘ place attach-ment and word-of-mouth behaviours: A tale of two cities.Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 1– 11.
Doyle, J.P., Filo, K., Lock, D., Funk, D.C., McDonald, H., 2016. Exploring PERMA in spectator sport: applying positive psychology to examine the individual-level benefits of sport consumption. Sport Manag. Rev. 19 (5), 506–519.
Filep, S., Higham, J., 2014. Chasing well-being. In: DeLacy, T., Jiang, M., Lipman, G., Vorster, S. (Eds.), Green Growth and Travelism: Concept, Policy and Practice for Sustainable Tourism. Routledge, New York, pp. 112–125.
Filo, K., Coghlan, A., 2016. Exploring the positive psychology domains of well-being
activated through charity sport event experiences. Event Manag. 20 (2), 181–199.
George, B.P., George, B.P., 2012. Past visits and the intention to revisit a destination: place attachment as the mediator and novelty seeking as the moderator. J. Tour. Stud. 15 (2), 37–50.
Gilbert, D., Abdullah, J., 2004. Holidaytaking and the sense of well-being. Ann. Tour. Res. 31 (1), 103–121.
Hammitt, W., Backlund, E., & Bixler, R. (2006). Place bondingfor recreation places: Conceptual and empiricaldevelopment. Leisure Studies, 25(1), 17–41.
Hammitt, W., & McDonald, C. (1983). Past on-site experienceand its relationship to managing river recreation resources.Forest Science, 29(2), 262–266.
Hidalgo, M, & Hernández, B. (2001). Place attachment: con-ceptual and empirical questions. Journal Of EnvironmentalPsychology, 21(3), 273-281. doi:10.1006/jevp.2001.0221 
Hosany, S., Prayag, G., Van Der Veen, R., Huang, S., &Deesilatham, S. (2017). Mediating effects of place attach-ment and satisfaction on the relationship between tourists’emotions and intention to recommend. Journal of TravelResearch, 56(8), 1079–1093.
Hwang, S., Lee, C., & Chen, H. (2005). The relationship amongtourists’ involvement, place attachment and interpretationsatisfaction in Taiwan’s national parks. Tourism Management,26(2), 143–156.
Hou, J.-S., Lin, C.-H., Morais, D.B., 2005. Antecedents of attachment to a cultural tourism destination: the case of hakka and non-hakka taiwanese visitors to Pei-Pu, Taiwan. J. Travel Res. 44 (2), 221–233. https://doi.org/10.1177/0047287505278988
Kyle, G., Graefe, A., Manning, R., & Bacon, J. (2004a). Predictorsof behavioral loyalty among hikers along the Appalachiantrail. Leisure Sciences, 26(1), 99–118.
Kyle, G., Graefe, A., Manning, R., & Bacon, J. (2004b). Effect ofactivity involvement and place attachment on recreation-ists’ perceptions of setting density. Journal of LeisureResearch, 36(2), 209–231.
Kim, Ritchie, McCormick, B., 2012. Development of a scale to measure memorable tourism experiences. J. Travel Res. 51 (1), 12–25.
Larry Dwyer, Ning (Chris) Chen & Jenny (Jiyeon) Lee (2019) The role ofplace attachment in tourism research, Journal of Travel & Tourism Marketing, 36:5, 645-652, DOI:10.1080/10548408.2019.1612824.
Lambert, L., Passmore, H.-A., Holder, M.D., 2015. Foundational frameworks of positive psychology: mapping well-being orientations. Can. Psychol./Psychol. Can. 56 (3),311–321. https://doi.org/10.1037/cap0000033
Lee, J., & Kyle, G. (2014). Segmenting festival visitors usingpsychological commitment. Journal of Travel Research, 53(5), 656–669.
Lemelin, R.H., Koster, R., Bradford, L., Strickert, G., Molinsky, L., 2015. People, places, protected areas and tourism: place attachment in rossport, Ontario, Canada. Scand. J. Hosp. Tour. 15 (1–2), 167–182. https://doi.org/10.1080/15022250.2015.1006391
Mamoon, A., 2016. Place attachment and tourist experience in the context of desert tourism – the case of Wadi Rum. Czech J. Tour.: J. Masaryk Univ. 5 (1), 35–52. https://doi.org/10.1515/cjot-2016-0003.
Matteucci, X., Filep, S., 2017. Eudaimonic tourist experiences: the case of flamenco. Leis. Stud. 36 (1), 39–52.
Malär, L., Krohmer, H., Hoyer, W. D., & Nyffenegger, B. (2011).Emotional brand attachment and brand personality: Therelative importance of the actual and the ideal self.Journal of Marketing, 75(4), 35–52.
Ooi, C.-S., 2005. In: O'Dell, T., Experiencescapes, P. Billing (Eds.), A theory of tourism experiences: The management of attention. Copenhagen Business School Press, Denmark, pp. 51–68.
Sirgy, M.J., Kruger, P.S., Lee, D.-J., Yu, G.B., 2010. How Does a travel trip affect tourists’ life satisfaction? J. Travel Res. 50 (3), 264–275.
Denmark, pp. 51–68. Whan Park, C., MacInnis, D. J., Priester, J., Eisingerich, A. B., & Iacobucci, D. (2010). Brand attachment and brand attitudestrength: Conceptual and empirical differentiation of twocritical brand equity drivers. Journal of Marketing,74(6), 1–17.
Pearce, P.L., 2009. The relationship between positive psychology and tourist behavior studies. Tour. Anal. 14 (1), 37–48.
Prayag, G., Ryan, C., 2012. Antecedents of tourists' loyalty to Mauritius: the role and influence of destination image, place attachment, personal involvement, and satisfaction. J. Travel Res. 51 (3), 342–356.
Sthapit, E., Coudounaris, D.N., 2018. Memorable tourism experiences: antecedents and outcomes (72-23). Scand. J. Hosp. Tour. 18 (1). https://doi.org/10.1080/15022250. 2017.1287003.
Uriely, N., Reichel, A., Ron, A., 2003. Volunteering in tourism: additional thinking. Tour. Recreat. Res. 28 (3), 57–62.
Williams, A. (2006), Tourism Hospitality Marketing: Fantasy, Feeling and Fun. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18 (6),482-491.
Tsai, S. (2012). Place attachment and tourism marketing:Investigating international tourists in Singapore.International Journal of Tourism Research, 14(2), 139–152.
Vada, S., Prentice, C., & Hsiao, A. (2019). The influence of tourism experience and well-being on place attachment. Journal of Retailing and Consumer Services, 47, 322–330.
Xu, Z., Zhang, J., 2016. Antecedents and consequences of place attachment: a comparison of Chinese and Western urban tourists in Hangzhou, China. J. Destin. Mark. Manag. 5 (2), 86–96. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2015.11.00