نگاشت مفهومی پیشایندهای رضایت مشتریان کارافزار اقامت 24: کاربست روش دیمتل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 استادیار، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

4 کارشناسی ارشد، تجارت الکترونیک، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه غیر انتفاعی تابران، مشهد، ایران

چکیده

هدف از انجام تحقیق حاضر، نگاشت مفهومی پیشایندهای رضایت مشتریان از کارافزار اقامت 24 در ایران با استفاده از روش دیمتل بوده است. تحقیق حاضر بر مبنای هدف کاربردی و از نظر روش انجام توصیفی - پیمایشی است و از نظر نوع داده ها آمیخته محسوب می شود. در ابتدا پیشایندهای رضایت مشتریان به روش دلفی (کیفی) انجام شده و در مرحله بعد با استفاده از تکنیک دیمتل (کمی) مدل مفهومی و روابط بین متغیرها نشان داده شده است. جامعه آماری در روش دلفی 7 نفر از خبرگان بوده اند و جهت روش دیمتل 7نفر از خبرگان و اساتید به روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه دلفی و دیمتل بوده است. روایی و پایایی ابزار نیز مورد سنجش و تایید قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها پرسشنامه های دلفی و دیمتل جمع آوری شده تحلیل گردید. نتایج تکنیک دلفی نشان داد که پیشایندهای رضایت مشتریان عبارتند از: ارزش ادراک شده، محرک های کیفیت، دسترسی، شاخص قیمت، قابلیت اطمینان، رسیدگی به شکایات، تصویر سازمان. همچنین طبق تحلیل های دیمتل سه عامل ارزش ادراک شده و تصویر سازمان و رضایت مشتری به عنوان عوامل معلول و بقیه عامل‌ها به عنوان عوامل علت و تاثیرگذار بر رضایتمندی مشتریان از کارافزار اقامت 24 معرفی شدند.

کلیدواژه‌ها