Identifying the strategies of rural tourism marketing in Kurdistan province

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Geography and rural planning, Department of Geomorphology, Faculty of Natural Resources, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran (Part-time Researcher at Kurdistan Studies Institute, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran)

Abstract

Context and Purpose: Despite the importance of rural tourism in accelerating the process of rural development and the role of marketing in its development, studies show that there is a gap in studies in this field and researchers have largely neglected to address it. Kurdistan province, as one of the richest provinces of Iran in terms of rural tourism, is not exempt from the mentioned rule and faces many challenges in the field of rural tourism marketing. Therefore, the main goal of this research is to identify the most important rural tourism marketing strategy in Kurdistan province.
Design/methodology/approach: The main tool for collecting field data is a researcher-made questionnaire, and the SWOT model is used to analyze the collected data.
Findings: The research findings showed that rural tourism in Kurdistan province has complex conditions in terms of internal and external factors related to rural tourism marketing. In this way, along with the many strengths and opportunities of rural tourism marketing, there are also many weaknesses and threats. Also, the findings showed that the offensive strategy (SO) is the most suitable strategy for the development of rural tourism marketing.
Conclusions: in accordance with the nature of the aggressive strategy, they should emphasize on the identified strengths and opportunities in order to formulate and present all plans and strategies for the development of rural tourism marketing. Therefore, in line with the development of rural tourism marketing, suggestions such as advertising to introduce the natural and human attractions of rural tourism through virtual space and mass media were presented.
Originality/value: Considering that no study has been done regarding the identification of rural tourism marketing strategy in our country, this research is innovative.

Keywords


افتخاری، الهام؛ مهدوی حاجی لویی، مسعود و کردوانی، پرویز (1398)، ارزیابی استراتژی‌های توسعه گردشگری پیرامون نواحی کلان شهری: (شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات)، فصل­نامه نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 11(42): 289-261.
امینی کرج آبادی، مهسا؛ زحمتکش سردوراهی، مهدیه؛ سیادتان، محمد؛ اویسی، محمدامیر و اویسی، لیلا. (1401). راهبردهای توسعه گردشگری روستایی با استفاده از تحلیل ترکیبی SWOT – QSPM(مورد مطالعه: روستای فهرج استان یزد)، روستا و توسعه، 25(1): 52-31.
درویشی، هدایت اله؛ بیرانوندزاده، مریم؛ دهقانی الوار، سید علی نادر و احمدی، سجاد (1393). اولویت­بندی راهبردهای توسعه گردشگری روستایی از منظر آمایش سرزمین، مطالعه موردی: روستای گایکان (شهرستان الیگودرز) راهبردهای توسعه روستایی، 1(2): 84-65. https://doi.org/10.22048/rdsj.2014.6008.
سرگزی، سعید؛ حسنوند، داریوش و آسایش، حمید (1399)، تحلیل راهبردی توسعه صنعت گردشگری روستایی در شرایط اقتصاد ایران، نشریه فضای گردشگری، 9(36): 76-55.
صالح پور، شمسی؛ ریاحی، وحید؛ عزیزی، اصغر و فتحی زاده، فرح (1398)، قابلیت­سنجی توسعه گردشگری روستایی با تأکید بر رویکرد توسعه پایدار (مورد مطالعه: بخش تخت سلیمان تکاب)، مجله مطالعات برنامه­ریزی سکونتگاه‌های انسانی، 14(46)، 127-111. https://sanad.iau.ir/fa/Article/1031501.
صفری سیاهکلرودی، عماد؛ عباسی، ابراهیم و نسیمی، محمد علی (1401)، بررسی رابطه مدل بازاریابی گردشگری روستایی با ارزش ویژه برند مقصد (مطالعه موردی: روستاهای مناطق کوهستانی شهرستان رودسر). مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی. ۳ (۱): ۷۷-۹۱.
صفری سیاهکلرودی، عماد؛ عباسی، ابراهیم؛ نسیمی، محمد علی و سعیدی، پرویز (1402)، ارائه مدل بازاریابی گردشگری روستایی با رویکرد کیفی تحلیل تم (مطالعه موردی: شهرستان رودسر). مطالعات برنامه­ریزی سکونتگاه‌های انسانی, 18(2): 78-67.
عربشاهی، معصومه؛ بهبودی، امید و شاه ابراهیمی، روح ا... (1395)، شناسائی و رتبه­بندی عوامل رفاهی مؤثر در گردشگری مذهبی شهر مشهد با استفاده از تکنیک­های تصمیم­گیری چند معیاره (AHP)، خراسان بزرگ، 7(23): 75-88.
قنبری، یوسف؛ جمینی، داود و جمشیدی، علیرضا (1394)، کاربرد عملی مدل‌ها و تکنیک‌های در برنامه­ریزی روستایی، انتشارات نگارخانه، اصفهان.
مطیعی لنگرودی، سید حسن؛ غلامی، علی و محمدزاده لاریجانی، فاطمه. (1397). شناسایی و طراحی مدل عناصر آمیخته بازاریابی در ارتقای جایگاه گردشگری روستایی با رویکرد آینده‌پژوهی (مورد مطالعه شهرستان بابل)، پژوهش­های روستائی، 9(3): 395-376. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20087373.1397.9.3.3.2.
اله‌یاری، سمیرا؛ تاج زاده نمین، ابوالفضل؛ بدیع‌زاده، علی و پورفرج، اکبر (1399)، الگوی بازاریابی مقصدهای گردشگری روستایی در ایران، مطالعات اجتماعی گردشگری، 8(16): 88-59.
AdrianaTisca, I., Istrat, N., Dan Dumitrescu, C. & Cornu, G. (2016). Management of sustainable development in ecotourism. Case Study Romania, Procedia Economics and Finance, 39, 427 – 432.
Arslan, O., & Er, I. D. (2008). SWOT analysis for safer carriage of bulk liquid chemicals in tankers. Journal of Hazardous Materials, 154(1-3), 901-913. https://doi.org/10.1016/j.jhazmat.2007.10.113
Bayrak, M.M (2022), Does Indigenous tourism contribute to Indigenous resilience to disasters? A case study on Taiwan's highlands, Progress in Disaster Science 14, 100220, http://dx.doi.org/10.1016/j.pdisas.2022.100220.
Dang, P.; Ren, L and Li, J. (2022), Livelihood Resilience or Policy Attraction? Factors Determining Households’Willingness to Participate in Rural Tourism in Western China. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 7224,https://doi.org/10.3390/ijerph19127224.
Esfandyari, H., Choobchian, S., Momenpour, Y., & Azadi, H. (2023). Sustainable rural development in Northwest Iran: proposing a wellness-based tourism pattern using a structural equation modeling approach. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1-15.https://doi.org/10.1057/s41599-023-01943-0.
Esubalew, B., Solomon, N., & Akele, B. (2020). Religious tourism practices, potentials, and challenges: The case of Dire Sheikh Hussein Area, South East Ethiopia. Journal of the Social Sciences, 48(3): 3919-3938.
Everett, S. (2012). Production places or consumption spaces? The place-making agency of food tourism in Ireland and Scotland. Tourism Geographies, 14(4), 535-554. https://doi.org/10.1080/14616688.2012.647321.
Farhadi Uonaki, M., Shafiee, Z., & Rastghalam, M. (2018). The Identification of the Effective Key Propellants in the Essence of the Brand of Target Tourism Villages (Case Study: Saman County in Chahar Mahal and Bakhtiari Province). Journal of Research and Rural Planning, 7(2), 157-177. doi: 10.22067/jrrp.v7i2.68989.
Haberle, D. C. (2021). Food Tourism as a strategy for regional economic development - A case study comparison of cheese producing regions. Master thesis.https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3677.
Hassan, T., Carvache-Franco, M., Carvache-Franco, W., & Carvache-Franco, O. (2022). Segmentation of religious tourism by motivations: A study of the pilgrimage to the city of Mecca. Sustainability, 14(13), 7861.https://doi.org/10.3390/su14137861.
Henseler, M., Maisonnave, H and Maskaeva, A (2021), Economic impacts of COVID-19 on the tourism sector in Tanzania, hal-03501722.
Huang, C.; Lin, F.; Chu, D.; Wang, L.; Liao, J and Wu, J (2021), Spatiotemporal Evolution and Trend Prediction of Tourism Economic Vulnerability in China’s Major Tourist Cities. ISPRS Int, J. Geo-Inf. 2021, 10, 644,https://doi.org/10.3390/ijgi10100644.
Lee, K. L., Huang, W. C., & Teng, J. Y. (2009). Locating the competitive relation of global logistics hub using quantitative SWOT analytical method. Quality & Quantity, 43, 87-107. https://link.springer.com/article/10.1007/s11135-007-9087-1.
Munanura, I.E.; Sabuhoro, E.; Hunt, C.A and Ayorekire, J (2021), Livelihoods and Tourism: Capital Assets, Household Resiliency, and Subjective Wellbeing. Tour. Hosp, 2, 347–364, https://doi.org/10.3390/tourhosp2040023.
Mwebaza, S., Jjuuko, J., & Kesande, P. (2018). Religious Tourism and Pilgrimage: Conflicts and Challenges. A case of the Namugongo Martyrs Shrines in Uganda. Turystyka Kulturowa, 7, 117-31. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:199479165.
Tsai, C. T. S., & Wang, Y. C. (2017). Experiential value in branding food tourism. Journal of Destination Marketing & Management, 6(1), 56-65. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2016.02.003.
Yeoman, I., & McMahon-Beatte, U. (2016). The future of food tourism. Journal of Tourism Futures, 2(1), 95-98. https://doi.org/10.1108/JTF-12-2015-0051.
Yüksel, İ., & Dagdeviren, M. (2007). Using the analytic network process (ANP) in a SWOT analysis–A case study for a textile firm. Information sciences, 177(16), 3364-3382. https://doi.org/10.1016/j.ins.2007.01.001.