اثربخشی گردشگری شهری بر پایدارسازی کسب و کارها (مورد مطالعه: شهر زابل)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران.

10.22080/tmhr.2024.26938.1008

چکیده

زمینه و هدف: شهر زابل با داشتن سرمایه‌های گردشگری تاریخی، فرهنگی و انسانی از مناطق مهم گردشگری کشور به شمار می‌رود و برخی از فعالان عرصه گردشگری در قالب گونه‌های متعدد، در کسب و کارهای مختلف اشتغال دارند و توان تاریخی و انسانی شهر زابل را به مقصد گردشگری شهری تبدیل کرده‌اند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر اثربخشی گردشگری شهری بر پایدارسازی کسب و کارها در شهر زابل است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر بر حسب نوع روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و از لحاظ هدف، کاربردی است. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به منظور رتبه‌بندی هر یک از مولفه‌های پایدارسازی از مدل‌های ترکیبی (F-ARAS + F-COPRAS) استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، وضعیت مولفه‌های پایدارسازی کسب و کارهای خرد (اشتغال‌زایی، توانمندسازی، تناسب با محیط زیست) با مقدار میانگین به دست آمده بالاتر از حد متوسط عدد (3)، مطلوب ارزیابی شد، و بین این 3 مولفه و گردشگری شهری در سطح معناداری کمتر از 05/0، ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد. نتایج آزمون‌های تعقیبی (Post Hoc) و (Tukey HSD)، جهت بررسی وضعیت پایداری هر یک از کسب و کارها نشان داد، تحولات کسب و کارها ناشی از گردشگری شهری با مقدار 55/3 بیشترین میزان را به خود اختصاص است. در نهایت نتایج رتبه‌بندی نشان داد، مولفه‌های توانمندسازی با مقدار 76/71، اشتغال‌زایی با مقدار 55/71، تناسب با محیط‌زیست با مقدار 41/71، بیشترین و کمترین میزان تاثیرپذیری را از گردشکری شهری به خود اختصاص داده‌اند.
نتیجه‌گیری و پیشنهادات: توسعه گردشگری در شهر زابل توانسته منجر به رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی شده است. با ورود گردشگران، تقاضای نهایی برای محصولات گردشگری این منطقه افزایش یافته و بخش‌های گردشگری برای پاسخ به این تقاضا برای نیروی کار نیز افزایش یافته است، و در کاهش بیکاری برای جوانان، کاهش بیکاری فصلی ناشی از خشکسالی تاثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها


آردیان، آرام. اسعدی، میرمحمد. احمدخانی، مسعود. 1400. تحلیل تعاملات شبکه­ای کسب­وکارهای حوزه گردشگری با تمرکز بر رویکرد تحلیل شبکه­های اجتماعی مورد مطالعه: شهر یزد. فصل­نامه علمی و پژوهشی گردشگری و توسعه. سال 10. شماره اول.          https://ensani.ir/file/download/article/1639546951-10498-1400-228.pdf
اکبری آرباطان، گلثوم. عباسی، رسول. طالاری، محمد. 1401. شناسایی پیشایندهای تاب­آوری رو به جلوی کسب­وکارهای گردشگری در شرایط تحریم اقتصادی. فصل­نامه علمی و پژوهشی گردشگری و توسعه. سال 11. شماره اول. https://www.sid.ir/paper/1045418/fa
پاپلــی یــزدی، محمدحســین و ســقایی، مهــدی . 1390.   گردشــگری (ماهیــت و مفاهیــم). تهــران: انتشــارات ســمت.
حیدری، عمران. ثمری، داود. موسی­خانی، مترضی. بیشمی، بهار. 1399. چالش­های بین­المللی کسب­وکارهای گردشگری کشاورزی در ایران. فصل­نامه علمی و پژوهشی گردشگری و توسعه. سال 10. شماره 2. file:///C:/Users/andisheh/Downloads/4014213990208.pdf
حیــدری چیانــه، رحیم. 1393. مبانــی برنامه­ریــزی صنعــت گردشـگری. تهـران: انتشـارات سـمت.
خیاطیان، محمد صادق.  الیاسی، مهدی. و طباطبائیان، سید حبیب اله. . 1395. الگوی پایداری شرکت‌های دانش بنیان در ایران. فصل­نامه سیاست علم و فناوری، دوره 9. شماره 22: 62-49.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12953.html
حسین­پور، مهدی. جمشیدی، محمد جواد. کریمی، حسین. بخشم، میلاد. 1399. طراحی الگوی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب­وکارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری. فصل­نامه مدیریت کسب­وکار، شماره 48.https://sanad.iau.ir/journal/bmj/Article/678458?jid=678458
رکن­الدین افتخاری، عبدالرضا. ایمانی خوشخو، محمدحسین.  پورطاهری، مهدی.  پورجم علویجه، افسانه. 1394. تحلیل بعد اجتماعی مدیریت کارآفرینی پایدار در صنعت هتل­داری (مورد مطالعه: هتل­های 4 و 5 ستاره شهر تهران). نشریه مطالعات اجتماعی گردشگری. دوره 3. شماره 6: 163-139.https://www.sid.ir/paper/259363/fa
طیبی، علی. پرهیزگار، محمد مهدی. امینی، محمدتقی. شیرمحمدی، یزدان. 1400. طراحی و تبیین الگوی کسب­وکارهای گردشگری با رویکرد توسعه پایدار. فصل­نامه علمی –پژوهشی برنامه­ریزی و توسعه گردشگری. دوره 10. شماره 36: 244-219.  https://tourismpd.journals.umz.ac.ir/article_3133_91674e0b2c47b8f12d3656fcc4d08c09.pdf
کریمیان بستانی، مریم. میر، مهیار. شهرکی، داود. 1399. تحلیل عوامل مؤثر در پایدارسازی کسب­وکارهای خرد سکونتگاه­های غیررسمی (مورد مطالعه: محله شیرآباد زاهدان). مطالعات روان­شناسی و علوم تربیتی. دوره 6. شماره 4: 12-1. http://uctjournals.com/farsi/archive/psychology/1399/winter/1.pdf
لوافان، علی. 1400. اثربخشی توسعه پایدار صنعت گردشگری بر رویکرد توسعه کارآفرینی پایدار. اولین کنفرانس بین­المللی مدیریت و صنعت. https://civilica.com/doc/1277788/
مسعودی­پور، سعید. 1395. مفهوم­شناسی و شاخص­های کسب­وکار حلال از دیدگاه اسلام. فصل­نامه علمی، ترویجی اخلاق. سال 6. شماره 24: 70-49. https://www.sid.ir/paper/515768/fa
یگانه، لیلا. رسول، یگانه. نوری، روح اله. جعفری نیا، سعید. 1396. تحلیل وضعیت پایداری دانشی بنگاه­های اقتصادی. فصل­نامه مطالعات مدیریت راهبردی، دوره 7. شماره 26: 189-169. 20.1001.1.22286853.1395.7.26.7.8
Alsayegh, M. F., Abdul Rahman, R., & Homayoun, S. (2020). Corporate economic, environmental, and social sustainability performance transformation through ESG disclosure. Sustainability, 12(9), 3910.  https://doi.org/10.3390/su12093910
Álvarez-García, J., & Del RíoRama, M. D. L. C. (2016). Sustainability and EMAS: Impact of Motivations and Barriers on the Perceived Benefits from the Adoption of Standards. Sustainability, 8(10), 1057. https://www.mdpi.com/2071-1050/8/10/1057
Berg, A., Schlag, N., & Stuchtey, M. (2015). Getting the most out of your sustainability program. McKinsey Insights.1-6.
Bramwell, B., & Lane, B. (2000). Tourism Collaboration and Partnerships: Politics, Practices and Sustainability (vol 2). Clevedon UK: Channel View Publications. https://www.amazon.com/Tourism-Collaboration-Partnerships-Politics-Sustainability/dp/1873150792
Carter, C.R. and Rogers, D.S. 2008. A framework of sustainable supply chain management: moving toward new theory. International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, 38 (5): 360-387.https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09600030810882816/full/html
Gibbs, D. (2009). Sustainability entrepreneurs, Ecopreneurs and the development of a sustainable economy. Greener Management International, (55): 63-78.https://scholar.archive.org/work/jv4dosjfibc6zmscsl42xu4goe/access/wayback/http://sti.uem.mz/documentos/d_sustentavel/sustainability_entrepreneurs.pdf
Haviernikova, K and Kordos, M. (2019). Selected risks percieved by SMEs related to sustainable entrepreneurship in case of engagement into cluster cooperation. Entrepreneurship and sustainability. 6(4) 1680-1693. https://www.researchgate.net/publication/333886114_Selected_risks_perceived_by_SMEs_related_to_sustainable_entrepreneurship_in_case_of_engagement_into_cluster_cooperation
Intanon, R., Sumkaew, N., & Wattana, C. (2019). Factors Influencing the Success of Small and Medium Scale Manufacturing Enterprises. Open Journal of Social Sciences, 7(03), 335.DOI:10.4236/jss.2019.73028
Johnson, M. W., Christensen, C. M, & Kagerman, H. (2008). Reinventing your Business Model. Harward Business review, 86(12): pp. 57-68.https://hbr.org/2008/12/reinventing-your-business-model
Kawaf F, Tagg S. (2017). The construction of online shopping experience: a repertory grid approach.https://www.researchgate.net/publication/314087959_The_construction_of_online_shopping_experience_A_repertory_grid_approach
Parrish, B.D. (2010). Sustainability-driven entrepreneurship: Principles of organization design. .Journal of Business Venturing, 25: 510-52.https://econpapers.repec.org/RePEc:eee:jbvent:v:25:y:2010:i:5:p:510-523
Pînzaru, F., Vătămănescu, E.M., Mitan, A., Săvulescu, R., Vițelar, A., Noaghea, C. and Bălan, M. (2016). Millennials at work: Investigating the specificity of generation Y versus other generations. Management dynamics in the knowledge economy, 4(2), 173-192. https://www.managementdynamics.ro/index.php/journal/article/view/176
Rauter, R., Globocnik, D., Perl-Vorbach, E., & Baumgartner, R. J. (2019). Open innovation and its effects on economic and sustainability innovation performance. Journal of Innovation & Knowledge, 4(4), 226-233  https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2444569X18300325
Spence, L.J. 2015. Primer business sustainability for small and medium enterprises (SMEs). Network for Business Sustainability. Available at:http://nbs.net/is-the-customerreally-king-a-closer-look-at-key-stakeholders-for-smes/
Vatamanescu, E.M., Pînzaru, F., Andrei, A.G. and Zbuchea, A. (2016). Investigating SMEs sustainability with partial least squares structural equation modelling. Transformations in Business & Economics, 15(3), 259-273. https://www.mdpi.com/2071-1050/9/9/1580
WTO (2005). A Roadmap for Celebrating Togerther. World Tourism Organization, Madrid, Spain, p. 20.                               https://www.unwto.org/roadmap-for-recovery-tourism-travel
Wubishet Ayele, A and Bizuayeha Derseh, A. (2020). Challenges that hinder the sustainibility of small and medium scale enterprises in east Gojjam zone, Northern Ethopia. International journal of development research, 10(7) 37926-37934.https://www.journalijdr.com/challenges-hinder-sustainability-small-and-medium-scale-enterprises-east-gojjam-zone-northern
Wood, EH and Jepson, A and Stadler, R (2018) Understanding the wellbeing potential of participatory arts events for the over 70s: A conceptual framework and research agenda. Event Management, 22 (6). pp. 1083-1101. ISSN 1525-995. DOI:https://doi.org/10.3727/15259951 8X15346132863283